مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بسیاری از شهرهای گردشگری تا سال ۲۰۲۷ به شرایط قبل از کرونا برنمی گردند، گفت: باید خوش باور باشیم که بدون برنامه ریزی برای بازاریابی و برندینگ در توسعه گردشگری اصفهان، پروژه های خود را اقتصادی کنیم.

به گزارش جارچی اخبار؛ علی کرباسی زاده در سومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار استان اصفهان، با اشاره به چالش های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، اظهار کرد: در مطالعه ای که شهرداری اصفهان به جهاد دانشگاهی در خصوص چالش های گردشگری سفارش داده بود، موارد مهمی مطرح شد.

وی با بیان اینکه اولویت نداشتن حوزه گردشگری در سطح کلان کشور از چالش های اصلی سرمایه گذاری در این حوزه است، تاکید کرد: اگرچه در پیش بینی ها قرار است اقتصاد گردشگری جایگزین اقتصاد نفتی شود، اما گردشگری در اولویت برنامه های کشور نیست.

به گزارش ایسنا، مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه گریز از سرمایه گذاری و معضل منابع انسانی از دیگر چالش های سرمایه گذاری حوزه گردشگری است، گفت: وجود برخی مسائل فرهنگی در حوزه سرمایه گذاری گردشگری، وجود برخی سوء ظن ها به سرمایه گذاران گردشگری و حسادت و منفعت طلبی فردی در سرمایه گذاری این بخش، نبود افق دید بلندمدت و همچنین اقتصاد و سیاست مغایر سرمایه گذاری، نبود امنیت سرمایه گذاری و تسلط بخش دولتی بر بخش خصوصی و اقتصاد مغایر سرمایه گذاری و ضعف مدیریت از دیگر چالش های مهم پیش روی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.

وی ادامه داد: چند مسئولی بودن دستگاه های متولی و تعدد نهادها، حمایت نکردن از سرمایه گذاران حوزه گردشگری، بروکراسی اداری حاکم بر حوزه گردشگری، حضور بخش های غیررسمی در حوزه گردشگری و از بین رفتن زمینه های رقابت سالم از دیگر چالش های سرمایه گذاری این بخش است.

کرباسی زاده با انتقاد از نبود برنامه جامع توسعه گردشگری، اظهار کرد: از مهمترین چالش های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نداشتن برنامه کمی و کیفی گردشگران و بازارهای هدف، نبود برنامه کمی و کیفی برندینگ، نبود برنامه کمی و کیفی تبلیغات و بازاریابی، نداشتن برنامه کمی و کیفی زیرساخت های مورد نیاز هدف، نداشتن برنامه کمی و کیفی تربیت منابع انسانی مورد نیاز، نبود برنامه و تقویم گردشگری و ساماندهی فصول سفر و نبود برنامه طراحی محصولات و بسته های سفر است.

وی تصریح کرد: متاسفانه سرمایه گذار گردشگری جایگاهی در کشور ندارد و تعریف چشم انداز و برنامه ریزی جامع برای جذب گردشگر و سرمایه گذار در این حوزه باید توسط دستگاه های دولتی انجام شود.

مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد بر اینکه متاسفانه برنامه جامع گردشگری در کشور نداریم، گفت: این در حالیست که کشورهای مختلف از جمله ترکیه، امارات، سنگاپور، مالزی و … بودجه های عظیمی برای بازاریابی حوزه گردشگری درنظر می گیرند، اما ایران بدون بودجه برای تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری در حرکت است.

وی گفت: باید خوش باور باشیم که بدون برنامه ریزی برای بازاریابی و برندینگ در توسعه گردشگری اصفهان، پروژه های خود را اقتصادی کنیم.

کرباسی زاده همچنین افزود: یکی از چالش های اساسی در گردشگری آب نداشتن توجیه اقتصادی است، چراکه تقاضای آن کم است و برنامه و طرحی برای جذب سرمایه گذار نداریم.

وی به یک بررسی جهانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از شهرهای گردشگری همچون پاریس،  … و حتی اصفهان تا سال ۲۰۲۷ به شرایط قبل از کرونا برنمی گردند.

مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر ضرورت داشتن برنامه طراحی محصولات و بسته های سفر جهت جذب گردشگر، گفت: تنها مهیا شدن مکان اقامت برای جذب گردشگر کفایت نمی کند، بلکه باید برای گردشگران بسته ها و برنامه های مختلف گردشگری همچون بازدید از اماکن تاریخی، برنامه های خرید، تفریحی، شبانه و … تعریف شود.

وی با اشاره به چالش های حوزه گردشگری به خصوص طی دو دهه گذشته، تاکید کرد: بیشتر این چالش ها به دستگاه های اداری، دولتی و … برمی گردد و باید بپذیریم که با این غده سرطانی در حوزه گردشگری نمی توان کاری کنیم و با فرض تمام این مشکلات باید برنامه جامع گردشگری را پیاده و به پیش ببریم.