مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: در راستای اجرای طرح کاداستر و بعد از تثبیت اراضی ملی و موات ، به عنوان نخستین استان کشور ، سند تک برگ (کاداستری ) تمام اراضی منابع طبیعی استان یزد صادر شد.

 

به گزارش خبرنگارجارچی اخبار از یزد علی کریمی ، با بیان اینکه  ، فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین از جمله اندازه، کاربری و مشخصات ثبتی است ، اظهار داشت: قانون جامع حدنگار در سال۹۳  تصویب شد و در قانون آن آمده که کلیه دستگاهها مکلفند تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری ، نام بهره بردار و نقشه های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را با رعایت جنبه های امنیتی حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تهیه نموده و جهت صدور سند مالکیت حدنگار در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه پیش از تصویب این قانون ، فعالیت‌هایی در راستای حدنگاری و اخذ سند تک برگی اسناد از سوی ادارات کل ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی انجام شده بود ، افزود: با تصویب این قانون مشکلات مربوط به اراضی بدون سند مرتفع می‌شود.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به اینکه ۹۸ درصد مساحت استان مربوط به اراضی منابع طبیعی است ، ادامه داد: در مجموع هفت میلیون و ۳۰ هزار و ۱۴۸ هکتار اراضی منابع طبیعی در قالب ۳۹۴ پلاک در استان داریم که همگی آنها در بانک کاداستر جانمایی و تثبیت شده و این اقدامات شامل : تدقیق و تثبیت کلیه پلاکهای ملی با مستثنیات محاط در آن و انتزاعات پلاکهای ثبتی بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی شهرستانها است.

 

کریمی تصریح کرد: بر این اساس تا صبح امروز برای حدود ۶.۵ میلیون از اراضی منابع طبیعی سند صادر شده که مابقی نیز تا آخرین روز سال ۱۳۹۹ سنددار خواهد شد.

 

وی تأکید کرد : با این فعالیتها ، اشخاص و مالکین می توانند در اسرع وقت بدون استعلام از ادارات منابع طبیعی ، نسبت به صدور و تعویض اسناد خود اقدام نمایند.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با بیان اینکه با اجرای این طرح  تثبیت سند اراضی تحت حاکمیتی دولت را تکمیل می‌شود و از نظر حفاظتی کار بسیار راحت تر می‌شود ، یادآور شد : از مزایای سند تک برگ ( کاداستری ) می توان به : ماهیت فیزیکی مطلوب ، ضریب امنیتی بالا، جلوگیری از تجاوز دیگران به زمین‌های شخصی و دولتی ، قابلیت احیا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه به دلیل نگهداری اسناد در چند نقطه اشاره کرد.