عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان انرژی اتمی گام‌های اساسی برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برداشته است.

به گزارش جارچی اخبار، علی علیزاده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به نظارت میدانی اعضای کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای این قانون اشاره کرد و افزود: در این بازدید سه روزه با حکم رییس مجلس،  بر اجرای قانون در سایت‌های هسته‌ای اصفهان، نطز، خنداب و فردو نظارت شد.

 

وی با ابراز خرسندی از عملکرد سازمان انرژی اتمی در اجرای این قانون، بیان کرد: کارکنان این سازمان و دانشمندان جوان کشورمان نیز از جدیت مجلس در جهت توسعه فعالیت‌های هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز ابراز خرسندی می‌کنند و این نظارت‌های میدانی به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

علیزاده،  در خصوص تولید میله‌ها و صفحه‌های سوخت راکتورهای بوشهر، تهران و اراک در سایت اصفهان، بیان کرد: گام‌های مهم و ارزشمندی در این زمینه برداشته شده است.

وی اضافه کرد: ماده ۴ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سازمان انرژی اتمی را ملزم کرده بود که کارخانه اورانیوم فلزی در سایت اصفهان را راه‌اندازی کند که در سایه تلاش متخصصان داخلی، این کارخانه در حال تکمیل است.

وی اظهار داشت: در سایت «نظز» هم کارهای زیادی در خصوص نصب سانتریفیوژهای نسل جدید آی آر ۲ ام، آی آر ۴ و آی آر ۶ انجام شده است.

وی از سانتریفیوژهای آی آر ۶ به عنوان آخرین دستاورد دانشمندان هسته‌ای کشور و کاملا بومی یاد کرد و افزود: سالن تولید آن با غنی‌سازی ۲۰ درصد تکمیل و بیش از هزار دستگاه سانتریفیوژ آی آر ۲ ام و آی آر ۴ و همچنین ۱۶۴ دستگاه آی آر ۶ نیز نصب شده است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مصوبه‌های مجلس به خوبی در سازمان انرژی اتمی تحقق یافته، اضافه کرد: طبق قانون دستگاه‌های آی آر ۶ به عنوان پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کشور جهت مصارف صلح‌آمیز به هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ماحصل آن در عرض یکسال تولید۱۲۰ کیلوگرم غنی‌سازی ۲۰ درصد خواهد بود که سازمان انرژی اتمی از برنامه جلوتر بوده و تاکنون ۵۷ کیلوگرم آن تولید شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح بهینه‌سازی راکتور «خنداب» نیز به سرعت در حال تکمیل بوده و در «نطز» نیز غنی‌سازی ۲۰ درصد به صورت کامل راه افتاده است.

علیزاده،  اضافه کرد: نسل پیشرفته سانتریفیوژهای آی آر ۶ در نطز در حال نصب بوده و قرار است تعداد بیشتری از نسل‌های جدید دستگاه‌های سانتریفیوژها که بیشتر آنها آی آر ۶ است، نصب و غنی‌سازی ۲۰ درصد در آنجا انجام شود.

اراده سازمان انرژی اتمی برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موجب خرسندی مجلس و مردم است

وی اراده سازمان انرژی اتمی برای اجرای قانون را موجب خرسندی مجلس و مردم دانست و تصریح کرد: انرژی اتمی کاربردهای زیادی دارد و دانشمندان فقط برای سایت «خنداب» بیش از ۲۰۰ کاربرد غیرهسته‌ای متصور هستند.

وی همچنین توسعه فعالیت‌های هسته‌ای را ضامن تامین انرژی در آینده نه چندان دور عنوان کرد و اظهار داشت: دانشمندان جوان کشورمان نیز از رونق این بخش بسیار ابراز خرسندی می‌کنند.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران آذرماه سال گذشته به صورت دوفوریتی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که بر اساس آن سازمان انرژی اتمی موظف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز، نسبت به تولید اورانیوم با غنی‌سازی ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند.