سفیر صربستان در ایران با حضور در اصفهان، با شهردار اصفهان دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش جارچی اخبار؛ قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در این دیدار با بیان اینکه اصفهان شهری منحصر به فرد و جهانی است و میراث بشری را در خود جای داده است، گفت: اصفهان و شهرهای صربستان هریک ظرفیت‌هایی دارند و در دنیای کنونی آنهایی موفق هستند که از این ظرفیت‌ها در راستای هم‌افزایی و بهبود اوضاع زندگی شهروندانشان استفاده کنند.

وی افزود: باوجود اینکه ما هم با تحریم‌های ظالمانه و هم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و تبادلات اقتصادی کشور در خارج از مرزها با مشکلاتی مواجه است، اما شهری مانند اصفهان پویایی و روند توسعه را بیش از همیشه به خود می‌بیند.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه توسعه روابط اصفهان با طرف‌های مختلف در جهان در طول سال های اخیر در دستور کار شهرداری بوده است، افزود: مثلث دوستی ایران، روسیه و صربستان می‌تواند در بستر دیپلماسی شهری نیز تعمیم یابد.

نوروزی گفت: بررسی‌های لازم برای تعامل در زمینه های مختلف با شهر بلگراد صورت گرفته و حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، گردشگری برای این تعامل مناسب دیده شده است.

وی افزود: صربستان در زمینه‌های دانشگاهی، صنعت فولاد و فرهنگ و سینما ظرفیت‌های زیادی دارد؛ حوزه‌هایی که در بسیاری از آنها اصفهان در جهان می‌درخشد.

نوروزی با بیان اینکه بلگراد و اصفهان می‌توانند بر روی عقد تفاهم‌نامه با یکدیگر وارد عمل شوند، گفت:  پیشنهاد می‌کنم پیگیری این موضوع توسط آقای سفیر انجام و نتایج آن به اصفهان اعلام شود تا پس از آن شهرداری اصفهان نیز بتواند گام‌های بعدی را از مراجع ذیصلاح برای عقد پیمان خواهرخواندگی میان دو شهر بردارد.

وی تصریح کرد: همچنین بنده در مذاکره  با رئیس دانشگاه اصفهان پیشنهاد ایجاد کرسی های زبان فارسی برای صرب‌‌ها را مطرح خواهم کرد تا آنها بتوانند درخصوص فراگیری این زبان آموزش های لازم را ببینند.

اصفهان نه تنها پایتخت فرهنگی ایران که پایتخت فرهنگی جهان است

سفیر صربستان در ایران نیز ضمن تشکر از شهردار اصفهان برای فراهم آوردن مقدمات این دیدار، با استقبال از پیشنهاد شهردار اصفهان مبنی بر خواهرخواندگی دو شهر بلگراد و اصفهان، گفت: این موضوع را بلافاصله پس از بازگشت به تهران پیگیری خواهم کرد.

“دراگان تئودورویچ” با اشاره به اینکه وزیر خارجه این کشور قرار است در آینده نزدیک به ایران و از جمله اصفهان سفر کند، تصریح کرد: با وجود شرایط کرونا تعاملات میان دو کشور ایران و صربستان باید ادامه پیدا کند زیرا اقتصاد و سایر تعاملات میان دو کشور در حوزه های مختلف می تواند مسیر خود را طی کند.

وی با بیان اینکه به زودی نتایج مثبت تعامل میان دو شهر بلگراد و اصفهان مشخص می شود، ادامه داد: اصفهان نه تنها پایتخت فرهنگی ایران بلکه به عنوان یک پایتخت فرهنگی در جهان شناخته می شود، در هیچ کجا نمی توانید مدت زمان طولانی اقامت داشته باشید و همواره یک مکان جدید برای بازدید داشته باشید این در حالیست که اصفهان دارای چنین ویژگی هایی است.

سفیر صربستان ظرفیت گردشگری اصفهان را بسیار بالا ذکر کرد و افزود: نمی‌توان مکان خاصی را در اصفهان به عنوان مکانی زیبا نام برد زیرا در این شهر همه چیز زیباست و این افتخاری است برای من که امروز در این شهر حضور دارم.

وی پیشنهاد کرد: نمایشگاهی از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری اصفهان در کشور صربستان برگزار شود تا هم‌وطنان من با این توانمندی ها آشنایی بیشتری پیدا کنند.

تئودورویچ همچنین گفت: همکاری های سینمایی نیز می‌تواند در دستور کار تعاملات صربستان و اصفهان قرار گیرد و حتی می‌توانیم یک محصول سینمایی مشترک صربستانی – اصفهانی تولید نماییم.

افزایش تعاملات گردشگری میان اصفهان و صربستان پس از دوران کرونا

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه اصفهان در مجامع بین المللی به عنوان شهر خلاق در صنایع دستی در یونسکو و شهر دوستدار کودک در یونیسف شناخته شده است، اظهار کرد: بر همین اساس جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار می شود و قرار است جشنواره بین المللی صنایع دستی نیز به همت شهرداری اصفهان در امسال در این شهر برگزار شود.

فریده روشن تصریح کرد: با توجه به اطلاعاتی که از صربستان وجود دارد نرخ بیکاری در این کشور به دلیل توجه به مباحث گردشگری کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: پس از پایان کرونا می توانیم تعاملات میان اصفهان و صربستان را در برنامه های مشترک و مختلف در زمینه های گردشگری و فرهنگی پایه ریزی کنیم و برنامه شهروند دیپلمات که توسط شهرداری اصفهان پیگیری و اجرا می شود یکی از این برنامه ها است که می تواند در حوزه گردشگری به کمک دو طرف اصفهان و صربستان بیاید.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در طرح “شهروند دیپلمات” شهروندان اصفهان و بلگراد می توانند با ظرفیت های یکدیگر آشنا شده و از آن استفاده کنند.

روشن تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه اصفهان در بلگراد می تواند فرصت خوبی برای نمایش توانمندی های اصفهان در حوزه های مختلف باشد. به ویژه که تعامل مدیریت شهری و میراث فرهنگی در اصفهان میتواند به خوبی در این زمینه استفاده شود.

برقراری ارتباط بین شهری میان اصفهان و بلگراد

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان نیز در این دیدار اظهار کرد: برقراری ارتباط بین شهری میان اصفهان و بلگراد را در دستور کار قرار می دهیم و علاقمند هستیم موضوع خواهرخواندگی میان این دو شهر برقرار شود.

علیرضا سالاریان تصریح کرد: برای آشنایی بیشتر راهنمایان تورهای گردشگری با اصفهان پیش از این برنامه هایی با کشورهای مختلف وجود داشت که پس از رفع کرونا این موضوع می تواند میان دو شهر بلگراد و اصفهان و با حمایت شهرداری اصفهان نیز وجود داشته باشد تا راهنمایان تور، با ظرفیت های اصفهان آشنایی بیشتری پیدا کنند.

استفاده از ظرفیت های طرح “شهروند دیپلمات” میان اصفهان و بلگراد

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به طرح “شهروند دیپلمات “، اظهار کرد: این طرح با هماهنگی وزارت امور خارجه از سال گذشته آغاز شده و شهر اصفهان به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح از سوی وزارت امور خارجه به عنوان پایلوت این طرح در کشور شناخته شده است.

ایمان حجتی با بیان اینکه این طرح به دنبال توسعه دیپلماسی شهروندی است، تصریح کرد: در این طرح به دنبال این هستیم تا از ظرفیت افرادی که زمینه هایی برای توسعه تعاملات در زمینه های مختلف فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و … در شهرهای خواهرخوانده اصفهان دارند، استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به این دیدار می توانیم شهر بلگراد را نیز در طرح شهروند دیپلمات اضافه کنیم تا همکاری های خوبی در زمینه های مختلف میان دو شهر به وجود بیاید.