هیأت دولت در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، با افزایش مبلغ تسهیلات اعطایی برای لوله کشی گاز داخلی منازل در استان سیستان و بلوچستان موافقت کرد.

هیأت وزیران به منظور اثربخشی مناسب طرح ضربتی گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان که از سال ۱۳۹۷ آغاز و منتج به گسترش و توسعه زیرساخت‌های گاز در شهرهای هدف طرح مذکور شده، مبلغ تسهیلات اعطایی قرض الحسنه جهت افزایش اشتراک پذیری گاز و انجام لوله کشی داخل منازل در شهرهای دارای شبکه گاز استان سیستان و بلوچستان را از ۵۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال به ازای هر خانوار (با معرفی خانوارها از سوی شرکت گاز استان) و تعداد تسهیلات تا سقف ۱۰۰ هزار فقره افزایش داد.

تصویب “لایحه پلیس ویژه اطفال  و نوجوانان

در ادامه جلسه “لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان” بررسی و به تصویب رسید. هیأت وزیران این تصمیم را با توجه به ضرورت اتخاذ سیاست های قضایی افتراقی در قبال کودکان و نوجوانان به دلیل آسیب پذیری این گروه افراد و خصوصیات و ویژگی های روحی و جسمی خاص آنان و نیز تدوین یک فرآیند حمایتی اثربخش برای کودکان در سیستم قضایی و برخورد صحیح، نظام مند، هدفمند و حمایت گرا به جای برخورد انتظامی و قضایی با این گروه، اتخاذ کرد.

لایحه مذکور مشتمل بر (۵۰) ماده، به مسائلی همچون نحوه تشکیل پلیس ویژه و شرایط و ویژگی‏های آنان، حدود صلاحیت‏ و تکالیف پلیس ویژه، پیش‏بینی سازوکارهای حمایتی لازم مانند استخدام زنان پلیس، جداسازی از بزرگسالان، تشریفات خاص اعزام نزد مرجع قضایی و منع اقدامات برچسب زننده، استفاده از روش های غیرقضایی در مواجهه با جرایم کودکان و نوجوانان با تکیه بر اصول و مبانی عدالت ترمیمی، پرداخته است.

ضرورت مصون نگه داشتن کودکان و نوجوانان از عواقب زیان بار ورود به مراحل نظام دادرسی کیفری، پیشگیری از بزه کاری و بزه دیدگی کودکان و نوجوانان، ایجاد یک پلیس تخصصی و بهره گیری از  علوم مختلف تحت نظر این نهاد، بررسی تطبیقی موضوع با سایر کشورهای جهان و مجوز قانونی برای تشکیل این نهاد ویژه، از دیگر اهداف “لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان” است.

اصلاح آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

در ادامه این جلسه، به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی، “آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت” که پیش از این نیز به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاح شده بود ، مورد بازبینی قرار گرفت.

به موجب اصلاح آیین نامه فوق، معاملات بین المللی که از منابع داخلی و خارجی تأمین اعتبار می شوند، ملزم به رعایت این مصوبه هستند.

اسناد مربوط به انجام مراحل معاملات مطابق برنامه زمانبندی پنج ساله به استثنای الزام چاپ آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و تأیید کارگروه مندرج در این مصوبه، مکلفند با انجام معاملات در بستر ستاد از انجام مراحل معامله ذیل قوانین، دستورالعمل ها و آیین نامه مرتبط به صورت کاغذی اجتناب نمایند.

اصلاح آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار

هیات دولت با هدف کمک به مسکن دار شدن ساکنین مناطق کمتر برخوردار مرزی و ایجاد جذابیت برای نوسازی بافت های فرسوده و انبوه سازان، با اصلاح ماده (۱۷) آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار موافقت کرد.

به موجب این تصمیم، میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول طرح ها و برنامه های موضوع این تصویب نامه به ترتیب در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و ۴۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۸۰۰ میلیون ریال و ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

سازمان برنامه و بودجه کشور در سقف اعتبارات تامین شده، باید وجوه اداره شده را به نحوی تأمین نماید که نرخ سود تسهیلات مذکور به میزان ۵۰ درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جهت تسهیلات متناظر تقلیل یابد.

همچنین به منظور تسهیل شرایط دریافت تسهیلات ساخت در مناطق کمتر برخوردار مرزی، وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت به متقاضیان نوسازی در مناطق مذکور با کارمزد حداقل ۴ درصد از طریق انعقاد قرارداد عاملیت با بانک ها و مؤسسات عامل دارای مجوز از بانک مرکزی اقدام نماید.

سازمان برنامه و بودجه کشور نیز به منظور کمک به تأمین مابه التفاوت نرخ کارمزد تسهیلات فوق با نرخ تسهیلات مقرر در این آیین نامه (۵۰ درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) منابع ممکن را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و تضامین لازم را مطابق آن صادر خواهد کرد.

تعیین و درجه بندی مشاغل سخت و زیان آور سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری های کشور

هیات وزیران همچنین در اجرای تکلیف مقرر در ماده (۸۴) قانون برنامه ششم توسعه و نیز بند (۵) آیین نامه اجرایی قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور، نسبت به تعیین مشاغل سخت و زیان آور سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری های کشور و تعیین درجه سخت و زیان آور بودن آنها اقدام کرد.

بر این اساس، مشاغل آتش نشان، آتش نشان (راننده)، معاون شیفت، فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه، مدیر عملیاتی منطقه، رئیس مرکز ستاد عملیاتی و معاون عملیات، با درجه سختی و زیان آور (۳)، به عنوان مشاغل سخت و زیان آور سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری های کشور تعیین شدند.

لازم به ذکر است سایر مشمولین قانون کار، تابع مقررات مربوط به خود هستند.

تصویب آیین نامه اجرایی سقف و نحوه برگزاری مناقصه جهت بیمه خسارات مالی و جانی مشترکان گاز و برق

هیأت دولت در اجرای تکلیف مقرر در بند (هـ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین نامه اجرایی مربوط به سقف و نحوه برگزاری مناقصه جهت بیمه خسارات مالی و جانی مشترکان شهری، روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق را به تصویب رساند.

به موجب آیین نامه فوق، سقف مبلغ مناقصه، معادل سقف اعتبارات مندرج در ردیف های مربوط در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و در حد وصولی ردیف های درآمدی مندرج در قانون مذکور و براساس نرخ های مقرر در مفاد بند (هـ) تبصره (۶) قانون یاد شده و شامل واحدهای مسکونی و تجاری در پایان سال ۱۳۹۹ با پوشش تمامی مشترکین جدید در قالب ۲۵ درصد افزایش یا کاهش حجم قرارداد منعقد شده است.

نحوه برگزاری مناقصه نیز از طریق سازوکار قانون برگزاری مناقصات به صورت عمومی یا محدود براساس بالاترین میزان تعهدات پیشنهادی بیمه‌گران است.

همچنین براساس این مصوبه، میزان تعهدات شرکت های بیمه گر حداقل معادل تعهدات مناقصه سال قبل و متناسب با حق بیمه مصوب سال جاری است.