وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سالی که کووید۱۹ را مدیریت کردیم، ماهیانه بیش از ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی را راه اندازی و افتتاح کردیم که در تاریخ کشور، بی سابقه است.

به گزارش جارچی اخبار، سعید نمکی در جلسه ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در سبزوار اظهار داشت: بیش از دو هزار و ۷۰۰ تخت آی سی یو در یکسال مبارزه با کووید۱۹ در کشور راه اندازی کردیم و این هم بی سابقه بود چون بیشترین تخت بیمارستانی که در طول یکسال راه اندازی می شد، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تخت آی سی یو بود و توانستیم حداقل ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز و حدود ۲۵۰ دستگاه سی تی اسکن در کشور توزیع کنیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: هر روز ما و همکاران مان با این دعا کار خود را آغاز می کنیم که خدایا به ما سینه گشاده و صبوری بده تا بتوانیم هم زخم زبان خودی ها، هم فشار تحریم و هم دشمنی های بیرون را تحمل کنیم. جز عنایت پروردگار که در لحظه لحظه این گام ها می بینیم، هیچ پدیده ای نمی توانست کشوری را در اوج تحریم، بی پولی و نبود ارز در بانک مرکزی و ریال در خزانه، نجات دهد و با هیچ معیار اقتصادی نمی شود توفیقی که جمهوری اسلامی ایران در مدیریت کرونا کسب کرد را سنجید.

دکتر نمکی افزود: در دوران دفاع مقدس یک خط مقدم جبهه داشتیم و می دانستیم که دشمن از کجا حمله می کند، موشک از کجا می آید و هواپیما از چه مسیری می آید اما در طول مبارزه با کرونا، دوست صمیمی که در کنار ما نشسته بود، ممکن بود بمب قابل انفجار ویروس باشد که چشم هایی حاکی از مهر و درونی سرشار از ویروس داشت اما خداوند عنایت ویژه ای کرد و اعتقادم بر این است که کشورها را در آینده با قابلیت شان در مقابله با کرونا خواهند سنجید و وزن دهی کشورهای جهان بر این مبنا خواهد بود که چگونه کرونا و پسا کرونا را مدیریت کرده اند.

وی گفت: صحنه های عظیمی در مبارزه با کرونا در کشور رقم خورد. این ظلم و اجحافی که آمریکایی ها در تحریم ها به ما روا داشتند، ظلم سنگینی بود که خدا از سر هیچ کدام شان نخواهد گذشت. خون حاج قاسم کافی بود که یک نفر را در دنیا خوار و ذلیل کند. خدا لطف کرد و طرحی را به نام عارف ترین، عاشق ترین و پاکباخته ترین شهید این سرزمین یعنی حاج قاسم سلیمانی اجرایی کردیم.

وزیر بهداشت افزود: خوشبختانه در یک زمان کمتر از ۵۰ روز از زمان اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور، مرگ و میر بیماران به یک پنجم و میزان ابتلای بیماران به یک ششم رسید و برای کسی قابل باور نبود چون برای ایران مرگ و میر روزانه هزار و ۲۰۰ نفر پیش بینی کرده بودند و برای آمریکایی ها بالای دو هزار و انگلیسی ها بالای هزار مرگ برآورد کرده بود که آنها از این اعداد و چهار و پنج هزار مرگ، عبور کردند اما ما مرگ و میر دو رقمی را تجربه کردیم و به سمت تک رقمی می رفتیم.

وی همچنین در حاشیه این جلسه گفت: امروز در سبزوار چند پروژه بهداشتی و درمانی از جمله اورژانس و  مرکز جامع سلامت را افتتاح کردیم و قرار است که برای شهرستان های دیگر استان خراسان روی مثل جغتای و جوین نیز مراکز بیمارستانی و سی تی اسکن را فعال کنیم و در آینده نزدیک، خدمات بیشتری را در این مناطق که بیمارستان ندارد، فراهم کنیم.

وزیر بهداشت گفت: معتقدیم که در مدت مبارزه با کووید۱۹ اگر زیرساخت های گذشته به خوبی استفاده نمی شد و زیرساخت های جدید را اضافه نمی کردیم، قطعا دچار مشکل بودیم خوشبختانه در سال ۹۹ توانستیم دو هزار و ۷۰۰ تخت آی سی یو اضافه کنیم و بیش از ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز به سراسر کشور رساندیم و ماهیانه بیش از ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه می کنیم.