وزیر نیرو ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل قطعی های برق اخیر گفت: برخی پروژه های نیروگاه های برقآبی به دلیل توقف فاینانس متوقف شد.

به گزارش جارچی اخبار،رضا اردکانیان  امروز در آئین هفتمین هفته از پویش هر هفته الف ب ایران با بیان اینکه پرونده جمع آوری تصفیه فاضلاب باو جود اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب در سطح کشور حضور داشتند به طور جدی و عملیاتی باز نشده بود، گفت: یکی از اهدافی که براساس آن آب‌های شهری و روستایی را یکپارچه کرده ایم این است که فاضلاب روستایی و پروژه‌های مربوط به آن سامان گرفته و با سرعت بیشتری به ثمر برسد چرا که بخشی از مشکلات این حوزه نبود منابع مالی کافی برای این اقدام بود.

وی افزود: قطعی‌های اخیر برق متأثر از شرایط کلی اقتصاد کشور است؛ البته بابت این موضوع از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وزیر نیرو، ظرفیت اسمی نیروگاهی کشور را ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات اعلام کرد و گفت: از این میزان ظرفیت اسمی، ۱۲ هزار مگاوات آن مربوط به بخش برق آبی است و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات نیز سبدی از برق حرارتی، تجدیدپذیر ها و برق هسته‌ای است. به طور کلی در تلاش هستیم و مسیری را طراحی کردیم تا تأمین آب و برق کشور به صورت پایدار انجام شود.

به گفته این مقام مسئول، راندمان نیروگاه‌های غیرآبی متأثر از دما و ارتفاع است. به این معنا که هر ۱۰۰ متر ارتفاع باعث می‌شود یک درصد از راندمان کاسته شود و هر یک درجه افزایش دما که البته از ۱۵ درجه بالاتر رود، ۷ دهم درصد از راندمان نیروگاه می کاهد. به این ترتیب می‌توان گفت در تابستان به جز نیروگاه‌های برق آبی ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل استفاده عملیاتی داریم و در بهترین شرایط مجموع توان تولید کشور ۶۰ هزار مگاوات است.

اردکانیان با اشاره به اینکه برای تابستان امسال می‌توانستیم به طور کلی براساس ظرفیت تولید ۶۰ هزار مگاواتی برنامه ریزی کنیم، اظهار داشت: از آنجایی که بارش‌ها ۵۵ درصد کاهش داشت ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ مگاواتی تولید عملیاتی برق نیروگاه‌های برق آبی را از دست دادیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون مشترک جدید به صنعت برق کشور اضافه شده است، ادامه داد: برای این افزایش تعداد مشترکین پیش بینی کرده ایم تا دو هزار مگاوات ظرفیت اختصاص دهیم. در این راستا در سال ۹۹، دو هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شد. البته در این شرایط ممکن است این سوال مطرح شود که با وجود ایجاد ظرفیت جدید دلیل قطعی‌های برق اخیر چیست که در توضیح آن باید گفت بخشی از این قطعی‌ها به دلیل گرمای زودرس است که در فروردین ماه امسال به طور متوسط شاهد افزایش ۵ درجه و در اردیبهشت ماه شاهد افزایش ۳ درصد افزایش درجه بوده ایم که این موضوع بر توان خروجی نیروگاه‌ها به دلیل شروع زودتر استفاده از دستگاه‌های سرمایشی تأثیرگذار است.