معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه گفت: متاسفانه هم‌اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان به حدود ۵۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش جارچی اخبار، احمد مجتهدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای اخیر با عادی‌انگاری آحاد شهروندان و کم‌رنگ شدن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مواجه هشتیم و میزان رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه در مقابله با ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته است که می‌تواند زمینه‌ساز موج جدیدی از این بیماری باشد.

وی ادامه داد: برگزاری آیین‌های عزا و عروسی در مناطق مختلف شهری و روستایی و نیز حضور در مراکز تجمع از جمله مراکز خرید، بازار، مراکز تفریحی و بازارچه‌های محلی در روزهای اخیر افزایش یافته و نگرانی بسیاری در زمینه کرونا در این شهرستان ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در زمینه رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی، شهروندان و مردم دچار دور تسلسل شده‌اند و هرگاه آمار شیوع بیماری افزایش می‌یابد، میزان رعایت موازین بهداشتی بیشتر می‌شود و در زمانی که آمار مبتلایان کاهشی می‌شود، شاهد عادی‌انگاری و غفلت از رعایت پروتکل‌ها هستیم.

وی به شیوع نوع هندی ویروس کرونا در استان‌های جنوب‌شرقی کشورمان اشاره کرد و افزود: در صورت رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی، امکان شیوع این نوع از بیماری با قدرت تهاجمی بیشتر وجود دارد.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در این شهرستان، بیان کرد: هم‌اکنون ۲ مرکز تجمیعی در شهر و نیز مراکز و خانه‌های بهداشت روستایی، تزریق واکسن به گروه‌های هدف و سالمندان بالای ۷۰ سال را انجام می‌دهند.

وی افزود: تاکنون نیز بیشتر سالمندان بالای ۷۰ سال در این شهرستان و نیز بیماران خاص و گروه‌های هدف واکسن دریافت کرده‌اند که امید است در روزهای آینده تمامی آنان واکسینه شوند.

وی ادامه داد: با وجود آغاز واکسیناسیون گروه‌های هدف، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط افراد واکسینه شده نیز ضروری است.

وی از شهروندان و عموم مردم درخواست کرد تا زمان اتمام واکسیناسیون سراسری، از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل نشوند تا شاهد موج‌های خطرناکل شیوع این بیماری نباشیم.

وی یادآوری کرد: تا زمان واکسیناسیون ۷۰ درصد از مردم جامعه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است.

واکسن‌ کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می‌شود اما نمی‌تواند کووید ۱۹ را ریشه‌کن‌ کند و مانع شیوع آن شود بنابراین استفاده از ماسک و رعایت توصیه‌های بهداشتی تا زمان پایان واکسیناسیون ضروری است.