دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی اوضاع معلمان در کشور یکی از دغدغه‌های این شورا است، گفت: با وجود همه مشکلات، تلاش می کنیم در مهر ماه سال جاری مدرسه بدون معلم نداشته باشیم.

به گزارش جارچی اخبار،  محمود امانی در نشست شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه ارزشیابی و کم و کیف آن در دوره های تحصیلی و تحول در آن دغدغه دیگر شورا است، افزود: تغییر تحول در محتوای آموزشی با توجه به تحولات و نیازهای روز از دیگر دغدغه‌های این شورا است.

وی با اشاره به اینکه  ارزانترین راه برای ارتقاء تمام شاخص‌های جامعه مدرسه است، ادامه داد: در آموزش و پرورش اگر یک ریال هزینه کنیم صدها برابر عایدی خواهد داشت.

وی گفت: با وجود همه مشکلات تلاش می کنیم با ساماندهی معلمان و دبیران، در مهرماه سال جاری کلاس درس بدون معلم نداشته باشیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سطح مطلوب استانداردهای آموزشی در بخش کیفیت یادگیری و یاددهی و رشد دانش آموزان، افزود: دین و اعتقادات دانش آموزان در کنار تربیت جسمی و بدنی برای ما مهم است؛ فرد با اخلاق و مؤمن با بدن سالم در ساحت علمی، حرفه‌ای و اجتماعی و سیاسی می‌تواند به فرد مفید در کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین و ساحت های ششگانه آن، تربیت زیستی و بدنی را نیز در کنار تربیت علمی، هنری، دینی، اجتماعی و سیاسی مهم دانست و گفت: برنامه ای اتخاذ شود تا در مدارس تغذیه سالم و صبحانه مقوی در بین دانش آموزان احیا شود.

امانی با توصیه به ورزش روزانه نیم ساعتی، گفت: باید با چند برنامه عینی بخش و آموزش عملی این مهم را در تربیت جسمی و روانی پیاده کنیم و آذربایجان شرقی می‌تواند الگوی موفق اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در بیشتر شاخص ها جایگاه خوبی در کشور دارد و در ارزیابی شاخص های عمومی و تخصصی جز ۵ استان برتر در کشور می باشد، گفت: آذربایجان شرقی جز استان های برخوردار از لحاظ منابع طبیعی، انسانی و سبقه علمی و فرهنگی و تاریخی است.

امانی اضافه کرد: این استان به لحاظ چنین برخورداری هایی دغدغه کیفیت بخشی شاخص های آموزشی و پرورشی را دارد این کیفیت باید بیشتر شامل رشد و یادگیری دانش آموزان باشد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست تأمین به موقع بودجه آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار داد و گفت: صرف اعتبارات در مدارس و دانشگاه‌ها، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به جذب یک هزار معلم در آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: نیاز ما استخدام بیش از ۱۵ هزار کادر برای مدارس و کلاس‌های درس است لذا نیازمند ساز و کار مناسب برای جذب معلم هستیم.
وی با اشاره به سابقه علمی و تاریخی تبریز و آذربایجان و دانشگاه «ربع رشیدی»،  گفت: تبریز ۷۴۰ سال قبل دانشگاه بین المللی داشت، تبریزی‌ها مغول‌ها را دانشگاه ساز کردند. بنابراین تبریز نیازمند توجه بیشتر است.
پورمحمدی افزود: ایران مدرن مدیون آذربایجان است چرا که واکسیناسیون را عباس میرزای تبریزی وارد ایران کرد و صنعت چاپ از تبریز به ایران توسعه یافت. اما با این سابقه و تاریخ، شرم می‌کنیم که در برخی مناطق استان مانند شهرستان چاراویماق دانش آموزانی هستند که در کانکس تحصیل می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با یادآوری اینکه ۷۵۰هزار نوآموز و دانش آموز در سیستم اموزشی استان حضور دارند، گفت: در ایام کرونا ۲ طرح ابتکاری با نام های یاری گران و سنجش گران برگزار شد که طرح دوم برای بررسی سطح دانش اموزان توسط سرگروه های اموزشی و راهبران اموزشی در طول سال تحصیلی انجام گرفت.

جعفر پاشایی با اشاره به اینکه تمام ۳۹ منطقه استان توسط اکیپ های چهار نفری توسط بازرسان وزارت اموزش و پرورش مورد بررسی قرار دادند، ادامه داد: بازگشایی مدارس بسیار مهم است برای اینکه مشکلی نداشته باشیم از هم اکنون موارد ثبت نام و سنجش بدو ورود دانش اموزان به دبستان و ثبت کتابها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: همه فعالیت ها و برنامه های ما متکی به اهداف و زیر نظر سند تحول بنیادین است و اقدامات خوبی در زمینه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حال انجام است.

پاشایی اظهار کرد: ۲۵بسته تحولی، طرح آجر به آجر برای مشارکت مدرسه سازی، طرح کوچ برای چاقی، طرح بوم برای خلاقیت و مهارت دانش آموزان در حال اجرا شدن است.

وی افزود: تلاش ما در استان با استفاده همه ظرفیت های درون و برون سازمانی برای آغاز سال تحصیلی پرنشاط و پویا است تا مشکلی نداشته باشیم.