مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: محیط‌بانان شهرستان اسفراین یک قلاده یوزپلنگ را در پناهگاه میاندشت جاجرم مشاهده کردند این درحالی است که وجود این گونه ارزشمند و زیبا در منطقه از سال ۹۷ تاکنون مورد تردید کارشناسان بود.

به گزارش جارچی اخبار، مهدی اله‌پور روز دوشنبه اظهار داشت: این یوزپلنگ بالغ در محدوده غربی شهرستان اسفراین و در مجاورت پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده شده است.

وی افزود: محیط بانان همچنین لاشه یک راس بره آهو را که توسط یوزپلنگ شکار شده بود، کشف کردند.

وی گفت: پس از تلف شدن یوزپلنگ نر در سال ۹۷ بر اثر برخورد یک دستگاه خودرو، محیط بانان موفق به مشاهده این گونه کمیاب در استان نشده بودند.

کارشناسان در آن سال، پیش بینی کرده بودند که یوزپلنگ نر دیگری بزودی در میاندشت جاجرم حضور یافته و قلمرو خود را در  این منطقه گسترش خواهد داد.

پیشتر، اداره کل محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرده است که پیش از این هم در سال های اخیر گزارش های غیرمستند از حضور گونه یوزپلنگ آسیایی به دست رسیده است اما دوربین ها تصویری این گونه را ثبت نکردند.

استان خراسان شمالی یکی از زیستگاه های گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی به شمار می رود.

پناهگاه حیات وحش میاندشت  در سال ۵۲ با حدود ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار وسعت در شرق شهرستان جاجرم و در جنوب شهر سنخواست بین ۳۷/۵۶ درجه عرض جغرافیایی و ۲۵/۵۶ درجه طول جغرافیایی واقع است که در سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت محیطزیست ایران قرار قرار گرفت و در آن هنگام با داشتن حدود ۳۵۰۰ رأس غزال ایرانی (آهو) و تعدادی یوزپلنگ از بهترین زیست‌گاه‌های این دو جانور به‌شمار می‌آمد.

این منطقه یکی از غنی‌ترین مناطق استپی کشور از نظر تنوع و شمار گونه‌های جانوری نیز محسوب می شود و با وجود قرارگیری در اقلیم خشک و نیمه خشک به دلیل وجود رودخانه فصلی کال شور در منطقه در سال های اخیر چندان با مشکل کم‌آبی روبرو  نبود و پوشش گیاهی منطقه بیشتر از گیاهان هالوفیت نظیر گز و خار شتر و ریش بز و تاغ و ‌گون است.

علاوه بر یوزپلنگ و آهو ( غزال ایرانی ) روباه معمولی، خرگوش، آنقوت، هوبره، گوسفند وحشی، گرگ، گراز، طرلان، سارگپه پابلند، عقاب شاهی، دلیجه، انواع موش دوپا، سیاه‌گوش ، گربه دشتی، گربه پالاس، کفتار راه راه، شغال، تشی، زرده‌بر و خارپشت برانت از دیگر جانوران شاخص یا دارای جمعیت مناسب این منطقه به شمار می رود.