وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ تحول بزرگی نیست که زنان در آن نقش نداشته باشند، در انقلاب و جنگ بانوان، نقش مهم و اساسی ایفا کردند، سهم زنان در تمدن، فرهنگ، کارایی و اثربخشی یک جامعه قطعاً بیشتر از مردان است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی امروز – یکشنبه – در نشست با جمعی از دانش آموزان دختر به مناسبت گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر که در سالن جلسات شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از جفاهایی که در حق فرهنگ اسلامی شده است، نسبت دادن گفتار و رفتار برخی افراد به فرهنگ دینی ما است.
وی افزود: دین اسلام جایگاه رفیعی برای زنان قائل شده است و ما برای درک این حقیقت مسیر طولانی در پیش داریم، جنسیت، امری جسمانی است و در روح و جان انسان که اساس شخصیت را می سازد، دخالتی ندارد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هرکجا سخن از ارزش یا ضد ارزش است، منظور “نوع انسان» است و “جنسیت»، دخالتی در این موضوع ندارد در علم و کسب درجات علمی نیز جنسیت مطرح نیست، چرا که جنسیت امری جسمانی است و متعلق به جسم است؛ چنانچه قرآن کریم هر جا سخن از ارزش ها به میان می آورد، موضوع جنسیتی نیست،ارزش ها همه به “جان» آدمی مرتبط است. درمورد جان انسان نیز از جنسیت سخن گفته نمی شود و خطاب خداوند و کلام وحی، به جان و روح است و پیامبران نیز جان را مورد خطاب قرار داده اند.
حاجی میرزایی ادامه داد: هرچند احکامی در مورد جسم داریم، اماخطاب خداوند به جان انسان هاست، اگر خطاب نامه پیامبر صلی الله علیه و آله به خسرو پرویز و دعوت از یک مرد بود و نامه حضرت سلیمان نیز به بلقیس و دعوت از یک زن است، بنابراین هر دو مورد دعوت از نوع ” انسان” است و جنسیت دخالتی در این موصوع ندارد”إِنِّی جاعِلٌ ِفِی الْأرْضِ ِخَلِیفَهً.”
وی “مقام خلیفه الهی” را مربوط به جان انسان دانست و عنوان کرد: هرچند تعلیم و تربیت جسم را نیز مورد توجه قرار می دهد؛ اما محور تعلیم و تربیت، جان انسان است و شخصیت و هویّت انسان را شکل می دهد و آن جا که هویت و شخصیت و فرهنگ و تمدن زاده می شود، همه در عرصه جان و روح انسان اتفاق می افتد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر در قرآن کریم سخن از “عفاف” می شود یک وجه آن حضرت یوسف(ع) و وجه دیگرش حضرت مریم(س) است. بنابراین عفاف چون وجه روحانی است، به جسم مربوط نمی شود. اما پژوهشگران معتقدند که وجه توصیف عفاف در حضرت مریم سلام الله علیها درجه بالاتری دارد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در قرآن از حضرت موسی علیه السلام، سخن بسیاری به میان آمده است. تعابیر قرآن درباره حضرت موسی(ع) بسیار لطیف است؛ نام این پیامبر ۱۳۶بار در قرآن آمده و در ۲۴۰آیه، به زندگی حضرت موسی اشاره شده است؛ با این که خداوند از پرورش حضرت موسی(ع) از سوی خودش سخن می گوید، اما سرنوشت ایشان را از بدو تولد به چند زن واگذار می کند به طوری که حضرت موسی(ع) در دامان آسیه، زن فرعون، پرورش می یابد و شخصیتش شکل می گیرد.
وی تاکید کرد براساس آیات قرآن، زنان یکی از برجسته ترین موجودات هستی هستند، حضرت خدیجه سلام الله علیها نیز در بسط و توسعه اسلام نقش برجسته ای داشت و حضرت زهرا سلام الله علیها که سرور زنان عالم است و پیامبر (ص) ایشان را مادر پدر می داند و این تعبیر رسایی است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تحت تأثیر مردانگی جامعه، ظرفیت و جایگاه زنان آن چنان که هستند مورد فهم قرار نگرفتند، در نقش های اجتماعی نیز تمایز فزآینده ای بین زنان و مردان وجود دارد و همچنان این روند ادامه دارد.
حاجی میرزایی افزود: امروز تحول در جامعه متوقف به تحول در نهادهاست و تحول در نهاد ها مربوط به تحول در نظام یادگیری است، و این نظام تمام تحولات انسانی را تبیین می کند لذا هر تحولی در جامعه ناشی از تحول در نظام آموزشی است، در این مورد نقش مادران متمایز است زیرا نقش مادر از قبل از تولد در شکل دادن و آموزش فرزندان مشهود است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ تحول بزرگ اجتماعی وجود ندارد که نقش زنان در آن برجسته نباشد نه اینکه نقش نداشته باشند بلکه نقش آن ها برجسته و تعیین کننده نباشد، در انقلاب و جنگ نیز زنان نقش اساسی داشتند سهم زنان در تمدن، فرهنگ، کارایی و اثر بخشی یک جامعه، قطعا بیشتر از مردان است.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری نقش زنان در امور بنیادی تصریح کرد: در همکاری های مشترکی که با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری داریم، به موضوعات مهمی از جمله؛ “آشنایی دانش آموزان دختر به حقوق خود»، “تقویت فرهنگ گفت وگو و تعامل»، “توجه به بازماندگان از تحصیل» توجه کردیم.
حاجی میرزایی با یادآوری برخی سخنان مطرح شده از سوی تعدادی از دانش آموزان دختر، اظهار داشت: بین رفتار های افراد با حقایق دینی باید تفاوت قائل شویم. سمپاد را احیا کردیم و تلاش می کنیم باشگاه دانش پژوهان جوان را نیز احیا کنیم، معتقدم همه دانش آموزان دارای استعداد هستند، توجه به علوم انسانی و بنیاد نخبگان توجه به مسئولیت پذیری معلمان، و … در دستور کار قرار خواهد گرفت و از برجسته کردن نقش دختران استقبال می کنیم.
وی اضافه کرد: در دهه های گذشته تحولات مکرری اتفاق افتاده است اما اینک امروز به سند تحول رسیدیم به این معناست که همچنان به تحول مورد نظر نرسیدیم و علت آن پویا بودن نظام آموزشی است که نیازمند تحولات مکرر است البته بنای یک تحول در حال شکل گیری است.
در این برنامه که بیش از ۶ هزار نفر از طریق مجازی حضور داشتند در پایان از تعدادی از دانش آموزان دختر با حضور وزیر آموزش و پرورش تقدیر شد.