رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پیشرفت نظام سلامت کشور مایه مباهات در جهان است.

به گزارش خبرگزاری جارچی اخبار از کاشان، دکتر سید علیرضا مروجی در سی امین آیین پویش ره سلامت، به دستاوردهای دانشگاه در دوران همه گیری ویروس کووید ۱۹ پرداخت و گفت: امروز بیش از ۱۳۳ میلیارد تومان در حوزه سلامت شهرستان های کاشان و آران و بیدگل برای ساخت و توسعه هزینه شده است.

وی، به اقدامات دانشگاه و خیرین در دوران شیوع ویروس کووید ۱۹ اشاره کرد و خرید ۴۰ دستگاه ونتیلاتور، یک دستگاه رادیولوژی پروتابل، دو دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه اکمو، دو دستگاه اکسیژن ساز، یک دستگاه آنژیوگرافی، ۵۳ دستگاه مانیتور، یک دستگاه اکو کاردیوگرافی، ۲۵۰ تشک بستری و … را از جمله این اقدامات برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه، گزارشی از ۱۴ ماه شیوع ویروس کووید ۱۹ در حوزه سلامت منطقه را ارائه کرد و با یادی از شهدای مدافع خدمت و سلامت “شهیدان دکتر زراع، دکتر فرهاد و محسن خادم”، گفت: کشور ما ۴ پیک را پشت سر گذاشته و به لطف خداوند، موج سنگین سال ۱۳۹۹ را نداشتیم.

وی، با بیان اینکه کاشان با اندکی تاخیر وارد پیک ها شد، به ظرفیت دانشگاه در زمینه شناسایی و تشخیص و افزایش تست ها اشاره کرد.

دکتر مروجی، با بیان به اینکه در اردیبهشت ماه میزان مرگ و میر بیماری کرونا بیشتر بود، تصریح کرد: اما این میزان مرگ و میر در بیماران بدحال بود.

وی، با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد مرگ و میرها در بخش مراقبت های ویژه بود، اظهار داشت: با زحمت کادر سلامت در بخش های عادی فوتی نداشتیم.

رئیس دانشگاه، با اشاره به افزایش قدرت غربالگری ادامه داد: پذیرش بیماران به صورت سرپایی، کاهش بستری بیماران الکتیو، افزایش اختصاص ظرفیت تخت ها به بیماران کرونایی و .. از عوامل مهار ویروس کووید ۱۹ در پیک چهارم می باشد.

وی، با بیان اینکه تعداد بیماران بستری کرونایی ۵۹ بیمار به صورت متوسط است، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت اشغال تخت ها برای بیماری کرونا ۵۳ درصد است.

دکتر مروجی، در ادامه به بهره براری از بخش های ICU 4 و شیمی درمانی، دستگاه های اندوسونوگرافی، آنژیوگرافی و ثبت نوارمغز دیجیتال مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی و آزمایشگاه بیومارکرهای مولکولی واقع در ساختمان زنده یاد دکتر زهرا فرقانی دانشگاه نیز اشاره کرد.