کارشناسان معتقدند در شرایطی که جمعیت روستاها کاهش یافته می توان با پیوند میانی تعاونی ها و دهیاری ها و بهره گیری از ظرفیت‌ تعاونی های روستایی و اشتغالزایی بانوان در بخش های گردشگری، صنایع دستی و مشاغل خانگی به رونق اشتغال در روستاها کمک کرد و مهاجرت روستاییان به شهرها را کاهش داد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از ایسنا، در راستای اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، دولتها توسعه‌ تعاونی های روستایی و دهیاران را با نگاه ویژه به مناطق محروم روستایی در دستور کار خود قرار دادند.

در چند سال گذشته با تشکیل شرکتهای تعاونی توسعه روستایی و تعاونی دهیاران، گام‌های ارزشمندی در راستای توسعه‌ روستاها، فقرزدایی و استفاده از قابلیتها و ظرفیتهای روستاها برداشته شده است.

تعاونی های دهیاری نقش موثری در توسعه همه جانبه روستاها دارند و به دلیل مردمی بودن و ارتقای نظام تولید و توزیع از اهمیت بالایی برخوردارند.

علیرضا ناطقی، مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش موثر تعاونی های دهیاری در ایجاد اشتغال پایدار روستایی می گوید: توسعه تعاونی های دهیاری موجب کاهش فقر و مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها می شود.

وی درباره آمار تعاونی های دهیاری در کشور می گوید: تاکنون ۸۰۹ تعاونی دهیاری با عضویت  ۱۹ هزار و ۲۱۸ نهاد دهیاری، برای بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کردند.

ناطقی از جمله توانمندی‌های این نوع تعاونی‌ها را افزایش مشارکت‌های مردمی در عمران و آبادانی، رشد اقتصادی روستاها و افزایش نقش تعاونی‌های روستایی در برنامه های عمرانی و خدماتی مناطق روستایی عنوان می کند.

در حال حاضر تعاونی های دهیاری در بسیاری از مناطق کشور تشکیل شده و شکل گیری آنها می تواند توسعه‌ همه جانبه روستاها را سرعت بخشد.

بررسی عملکرد شرکت های تعاونی دهیاری نشان می دهد که مواردی همچون مشارکت در ساخت و بهینه سازی مسکن روستایی، اجرای پروژه های عمرانی، احداث پل و جاده، بهسازی و جدول سازی معابر، سرمایه گذاری در جهت بهبود تولیدات کشاورزی و صنعتی و کمک به اشتغالزایی روستایی از مهمترین کارکردهای تعاونی های دهیاری به شمار می روند.

علی حیدری، کارشناس حوزه کار و تعاون می گوید: در بسیاری از پروژه های تولیدی و عمرانی، تعاونی های دهیاری می توانند پروژه ها را با هزینه خیلی کمتری نسبت به پیمانکاران و دستگاههای دولتی به سرانجام برسانند، در نتیجه این کار باعث می شود هزینه های ذخیره شده به چرخه اعتبارات دهیاری ها برگشته و درصد مشارکت مردم و ایجاد شغل برای مردم محلی و بومی بالا برود.

وی تشکیل و توسعه تعاونی های دهیاری را دارای مزایای بسیاری می داند و می گوید: کاهش تصدیگری در بخش‌های دولتی، مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، کمک به عمران و آبادانی و توسعه اقتصاد روستا، اجرای برنامه ها و پروژه های خدماتی و عمرانی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و کلانشهرها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی در قالب تشکل‌های تعاونی از مهمترین مزایای راه اندازی این تعاونی ها به شمار می رود.

به گفته حیدری، در شرایطی که با کاهش جمعیت روستاها مواجه هستیم، می توانیم با ارتباط و پیوند میان دهیاری ها و تعاونی ها و بهره گیری از ظرفیت اشتغالزایی بانوان در مشاغل خانگی، صنایع دستی، گردشگری و تولید موادغذایی در روستاها اشتغالزایی کرده و بخش عمده ای از مهاجرت روستاییان به شهرها را کاهش دهیم.