معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، وزش باد به نسبت شدید در استان برای هفته جاری پیش‌بینی کرد و گفت: این وضعیت سبب خیزش گرد و خاک محلی در بسیاری از نقاط می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، معصومه نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: وزش باد تا پایان هفته استان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و سرعت آن در بعدازظهرها شدیدتر شده و منجر به گرد و خاک محلی می‌شود.

وی ادامه داد: طی این مدت پدیده جوی دیگری برای استان پیش‌بینی نمی‌شود و آسمان استان صاف تا کمی ابری خواهد بود.

نوروزی همچنین از کاهش دما در استان در هفته جاری خبر داد و گفت: دما در استان از روز دوشنبه تا پایان هفته بین ۲ تا سه درجه کاهش پیدا می‌کند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، کمینه دمای شهرکرد در ۲۴ ساعت گذشته را ۲ درجه بالای صفر اعلام کرد و گفت: این دما سبب شد تا شهرکرد سردترین مراکز استانها و نقطه استان گزارش شود.

وی خاطرنشان کرد: لردگان نیز با بیشینه دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد گرمترین ایستگاه استان اعلام شد.

چهارمحال و بختیاری در حالی وارد سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شده است که با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی گذشته روبرو بوده و دومین استان کم‌بارش کشور اعلام شده است.

خشکسالی‌های اخیر از سال آبی ۸۵-۸۶ در این استان آغاز شده است و در طول این سالها بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر کمبود بارش در استان گزارش شده که معادل نبود هیچ بارشی به مدت ۲ سال است.

۹۶.۱ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است و این موضوع بر افت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.