عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده این کمیسیون در صندوق توسعه ملی و اصل ۹۰ گفت: با ساز و کارهای ترسیم شده عملیات اجرایی همه قطعه‌‎های پروژه راه آهن بوشهر-شیراز فعال می‌شود.
به گزارش جارچی اخبار، محمدرضا دشتی اردکانی روز جمعه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: قطعه یک و دو این پروژه از سمت شیراز فعال شده و برای قطعه‌‎های سه و چهار نیز مقرر شده از ظرفیت منابع اعتباری ماده ۵۶ استفاده شود.

نماینده مردم اردکان  در مجلس بیان کرد: برای سایر قطعه‌‎های راه آهن بوشهر-شیراز نیز طرحی در دستور کار است تا پتروشیمی‌‎ها پروژه را فاینانس کنند.

دشتی اردکانی ادامه داد: از مجموع ۴۰ تا ۵۰ پتروشیمی و فازهای پالایشگاهی و توسعه ای پارس جنوبی در منطقه علسویه  چنانچه هر کدام به اندازه یکهزار میلیارد تومان فاینانس کنند در مدت چند سال از محل عوارض عبور از ریل این اصل و سود سرمایه‌‏گذاران به آنها بازگردانی شود.

وی افزود: در هفتمین سفر رئیس چمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان فارس پیش بینی شده ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به پروژه راه آهن شیراز- بوشهر اختصاص پیدا کند.

دشتی اردکانی اظهار داشت: این خط ریلی بیش از اینکه کمکی به استان‌های فارس و بوشهر باشد کمک به کل کشور است زیرا ظرفیت‏‌های تولیدی بوشهر و عسلویه را وارد اقتصاد کشور کرده و رونق این عرصه را فراهم می‏‌کند.

وی افزود: بنابراین به پروژه راه‌‎آهن بوشهر-شیراز نگاه ملی وجود دارد و تلاش می‌شود تا با نگاهی فرا منطقه‌ای این پروژه با شتاب بیشتری دنبال شود.

دشتی اردکانی در بخش دیگری اظهار داشت: در شرایط کنونی سهم ارزش افزوده گاز استان‏‌های اصفهان و کرمان از استان‌های فارس و بوشهر بیشتر است زیرا ارزش افزوده در زنجیره نهایی از مصرف کننده گرفته می‎‌شود که این رویکرد ارزش افزوده گاز را به استان مصرف کننده می‌‎رساند، در صورتی که این ارزش افزوده باید به تولید کننده گاز اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: در ارتباط با سه درصد نفت و گاز نیز به واسطه اینکه گاز  صادر نمی‏‌شود بایدمانند نفت معادل سازی شود تا سهم استان‌های تولیدکننده به نحو مطلوبی محقق شود.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب با هدف سفر سه روزه و بازدید از پروژه‌های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی، بازدید از گلخانه‌های شهرستان دشتی، شرکت در شورای برنامه ریزی استان بوشهر، بازدید از بنادر و نیروگاه اتمی بوشهر وارد فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه شدند.

اعضای این کمیسیون صبح امروز از تاسیسات بندری بوشهر بازدید و در ادامه نیز بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر را به عنوان برنامه پایانی سفر خود به بوشهر در دستور کار دارند