مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی از مرمت تعداد ۱۲۰ قلم از آثار منقول فلزی موزه آذربایجان که در سال اخیر کشف شده‌اند، خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: این آثار با تخصیص اعتبار لازم و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی استان توسط بخش خصوصی مورد اقدامات حفاظتی و مرمتی قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: آثار یاد شده طی سال‌های اخیر از حفاری‌های علمی باستان‌ شناسی در سطح استان به‌ دست‌آمده و اغلب دارای آلودگی‌های محیطی، آثار خوردگی فعال، شکستگی و تیرگی بودند که با شناسایی و آسیب‌شناسی آن‌ها با نظارت معاونت میراث فرهنگی اداره کل حفاظت و مرمت شدند.

حمزه زاده  ادامه داد:  در کنار مرمت و حفاظت از بناها و مکان‌های تاریخی غیر منقول، مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی منقول نیز همواره در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی قرار دارد و هر ساله بر اساس نیازها و بررسی‌های کارشناسی تعدادی از این اشیا ترمیم می‌شود.

وی اضافه کرد: اشیای تاریخی بعد از انجام پایش و اولویت‌ بندی توسط متخصصان مرمت و طی مراحل قانونی، بررسی میزان و نوع آسیب، مراحل مرمت از جمله شناسایی میزان خوردگی و رسوبات، مواد به کار گرفته باهدف پاک‌سازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی اشیا انجام می‌شود