مدیرکل امور عشایر استان بوشهر گفت: عشایر کوچ‌رو پس از سپری کردن فصل ییلاق در مناطق سردسیر استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان کوچ به مناطق قشلاقی این استان را آغاز کردند.

به گزارش جارچی اخبار، عبدالمحمد امینی زاده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: جمعیت عشایری در استان بوشهر ۳۰هزار نفر درقالب ۶ هزار و ۴۹۱ خانوار است که از این شمار ۲۰ هزار نفر در قالب چهار هزار و ۵۷۱ خانوار کوچ‌رو هستند.

وی بیان کرد: در استان بوشهر ۲۵ کانون اسکان عشایر برای ایجاد حاشیه امن در هشت شهرستان استان وجود دارد که یک کانون آن در منطقه بوشکان به صورت هدایت شده و مابقی خودجوش هستند.

امینی زاده اضافه کرد: برای روان سازی کوچ عشایر همه راه‌های عشایری این استان باز و ۹ دستگاه تانکر آبرسانی نیز برای تامین آب مورد نیاز آنها تامین شده است.

مدیر امور عشایر استان بوشهر یادآور شد: با توجه به شرایط خشکسالی برای کاهش مشکلات عشایر در زمینه تامین آب قرار است چهار دستگاه تانکر آبرسان دیگر نیز برای خدمت رسانی به این جامعه اجاره شود.

به گفته امینی زاده برای اجرای پروژه‌های آبی از جمله احداث آب انبار، سطوح صیقلی آبرسانی سیار، بهسازی چشمه‌ها و آبرسانی ثابت نیز ۱۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ارزش افزوده برای بخش عشایری استان بوشهر مصوب شده است.

وی اظهار کرد: همچنین از این میزان اعتبار مصوب هشت میلیارد تومان در نیمه نخست امسال از محل منابع ارزش افزوده به این بخش اختصاص یافته است.

مدیرامور عشایر استان بوشهر یادآور شد: احداث مخزن، ساختمان، دیوار و محوطه سازی، تامین برق، اجرای خط انتقال و شبکه آب به طول ۲۰ کیلومتر هزینه شده و ۱۲۰ خانوار عشایری از آب لوله کشی بهداشتی و سالم برخوردار شدند.

امینی زاده افزود: کم بارشی و خشکسالی‌ کاهش ۵۰ درصدی تولید علوفه مراتع استان بوشهر را به دنبال داشته است به نحوی که میزان تولید علوفه دام عشایر این استان از ۲۸هزار و ۸۰۰ تن در سال با کاهش ۵۰ درصدی به ۱۴هزار و ۴۰۰ تن کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر دام‌های عشایری استان بوشهر در قشلاق از ۶۴۰ هزار هکتار و در مناطق ییلاقی استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان در سطح ۵۵۰ هزار هکتار تعلیف می‌شوند.

امینی زاده یادآور شد: از اول سال تاکنون یکهزار و ۶۰۰ تن علوفه توزیع شده است.

وی قیمت بالای علوفه دامی، ناکافی بودن علوفه‌های یارانه دار، ضعف بنیه مالی و نقدینگی عشایر برای خرید علوفه آزاد و سوء استفاده دلالان خرید دام مازاد عشایر از جمله مشکلات عشایر استان بوشهر به شمار می‌رود.

شغل اصلی عشایر به غیر از صنایع دستی زنبورداری و دامداری است که در زمان حاضر ۴۵۰ هزار واحد دامی معادل ۴۵ درصد دام سبک استان و ۱.۹ درصد کل دام عشایری کشور در اختیار عشایر استان بوشهر است و سالانه ۶هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۳ هزار تن انواع محصولات لبنی، ۳۰ هزار مترمربع انواع صنایع دستی، ۸۰ هزار تن تولیدات زراعی و باغی و ۵۲۰تن عسل تولید می‌کنند.

ارزش کل تولیدات سالانه عشایر استان بوشهر ۷۶۰ میلیار تومان است.