مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: باید برای احیای کاروانسراهای تاریخی و تبدیل آنها مانند دوران گذشته به مرکز داد و ستد برنامه‌ریزی شود.

به گزارش جارچی اخبار، هادی میرزایی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی اردستان و در دیدار فرماندار این شهرستان افزود: باید در بناهای تاریخی شرکت تعاونی‌های مختلف ایجاد و با استفاده از فناوری‌های جدید طوری برنامه‌ریزی شود که این مکان‌ها به چرخه زندگی مردم بازگردد و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه‌ خانه‌های بومگردی بخشی از اقامتگاه‌ها هستند، تاکید کرد: وقتی بناهای تاریخی و قابل استفاده وجود دارد نباید به دنبال ساخت خانه‌های بومگردی بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی خاطرنشان کرد: برای بهره‌برداری از بناهای تاریخی خیلی دقت شود و نورپردازی مناسبی صورت گیرد تا گردشگر را جذب کند و چهره محل را تغییر دهد.

میرزایی با اشاره به ساخت سالن در کنار برخی مکان‌های تاریخی اظهار داشت: با وجود چنین آثار تاریخی لازم نیست این بناها ساخته شود و می‌توان از بناهای تاریخی با رعایت مساله حفاظتی برای آیین‌ها استفاده کرد.

وی افزود: در مجموع هشت بنای تاریخی اردستان در اختیار صندوق توسعه قرار گرفته که یک هشتم بناهای در اختیار این صندوق را شامل می‌شود؛ می‌توان چنین بناهایی را به سرمایه‌گذار واگذار کرد تا مرمت شود و به چرخه زندگی مردم بازگردد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۳ هزار و ۶۸۰ اثر ثبت ملی کشور، ۸۰۰ اثر در اختیار صندوق توسعه برای انجام کارهای مرمتی و احیا قرار گرفته و در اصفهان، بناهای خوبی مرمت شده اما در اردستان انجام نشده است که امید می‌رود دست‌کم ۲ بنا درسال جاری به بخش خصوصی واگذار شود.

میرزایی با یادآوری امضای تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: طبق این تفاهم‌نامه تمامی بناهای تاریخی متروکه و دارای متقاضی سرمایه‌گذاری واگذار و مشکل واگذاری کاروانسرای ظفرقند نیز حل خواهد شد.

وی افزود: در ۲ سال گذشته ۷۸ مجموعه تاریخی کشور از طریق صندوق توسعه به سرمایه‌گذار واگذار شده است.

رفع مشکل میراثی اردستان در گرو نگاه مسوولان ملی 

فرماندار اردستان نیز گفت: نگاه مسوولان ملی می‌تواند مشکل فراوان‌ میراثی این شهرستان را رفع کند.

حمیدرضا تاملی افزود: اردستان از پیشینه تاریخی عظیم و مهمی مانند قنات ۲ طبقه ثبت جهانی، مسجد جامع هزار ساله و بافت‌های تاریخی برخوردار است که هنوز چندان مورد توجه میراث فرهنگی نیست و به نگاه مسوولان ملی نیاز دارد.

وی با بیان‌ اینکه‌ قنات ۲ طبقه ثبت جهانی هنوز مدیر پایگاه ندارد، تصریح کرد: انتصاب مدیر پایگاه بافت تاریخی ۳۶ هکتاری زواره نیز با پیگیری‌ها و مشکل زیاد انجام شد، اما این بافت هنوز طرح تفصیلی ندارد و مردم برای ساخت و مرمت خانه ‌های خود داخل این بافت با مشکل مواجه هستند که مسوولان عالی میراث فرهنگی باید در این زمینه اقدام کنند.

فرماندار اردستان با اشاره به وسعت ۱۲ هزار کیلومتر مربع و جمعیت ۴۳ هزار نفری این شهرستان که از نظر اقتصاد چندان مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: صنعت گردشگری بدون در نظر گرفتن مساله اقتصادی نمی‌تواند به توسعه همه جانبه برسد و برای سرمایه‌گذاران‌ نیز فعالیت در منطقه توجیه اقتصادی و رغبت ندارد.

تاملی اضافه کرد: برخی افرادی که برای سرمایه گذاری در بناهای تاریخی و میراثی اعلام آمادگی کردند با مشکل مالکیت و اخذ مجوزها مواجه می‌شوند که میراث فرهنگی باید در این زمینه به کمک شهرستان بیاید.

وی ادامه داد: اردستان به عنوان مقصد گردشگری شناخته نشده است و سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه از روی عشق و علاقه خود فعالیت می‌کنند.

فرماندار اردستان از مسوولان وزارت میراث فرهنگی خواست علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه میراثی را برای حضور در این شهرستان ترغیب کنند.

وی افزود: برای واگذاری کاروانسرای تاریخی روستای ظفرقند به سرمایه‌گذار محلی چندین سال موضوع در دستور کار قرار گرفته اما همچنان مشکل وجود دارد و میراث فرهنگی تاکنون آن را واگذار نکرده است.

تاملی اظهار داشت: با تلاش‌های سال جاری، برای هریک از ۳۰ خانه بومگردی تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی کم‌بهره اخذ شده است.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳ هزار نفرجمعیت و برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۸۲ محوطه باستانی در ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان قرار دارد.