عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که دولت سیزدهم باید فکری برای تغییر سیستم بانکداری به نظام بانکداری اسلامی کند تا اندوخته ها و سرمایه های مردمی که در بانک ها وجود دارد به سمت تولید و رفع مشکلات اقتصادی و تولیدی مردم سوق داده شود.

به گزارش جارچی اخبار، کیومرث سرمدی واله در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با اصلاح نظام بانکداری کشور به نظام بانکداری اسلامی بیان کرد: سیستم بانکداری ما به نحوی است که تبدیل به بنگاه شده، بنگاه های اقتصادی و معاملاتی که سمت و سوی آنها بیشتر سود بانک ها است و عملا گره آنچنانی از تولید و اشتغال باز نمی کنند و این مشکلی است که در سیستم بانکداری ما وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید فکری به حال این موضوع کند، تصریح کرد: فکر به این معنی که اندوخته ها و سرمایه های مردمی که در بانک ها وجود دارد به سمت تولید و رفع مشکلات اقتصادی و تولیدی مردم سوق داده شود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در اینکه بانکداری ما در قبال مبالغی که دریافت و یا تسهیلاتی که ارائه می کند سود دریافت می کنند و این سیستم ربوی است، شکی نیست. همچنین می دانیم که خیلی از مراجع هم در قالب فتاوا و دیدگاه هایی که داشتند به این موضوع اذعان داشته و تذکر هم داده اند. بنابراین باید در راستای حل این معضل تلاش شود تا شبهه ربوی بودن دریافتی و پرداختی های بانک ها از بین برود و باید به این مساله توجه جدی صورت گیرد و مجلس هم باید به این موضوع ورود پیدا کند، اما اینکه مجلس در این زمینه تاکنون چه اقدامی انجام داده است را یا من اطلاع ندارم و یا اینکه هنوز حرکتی انجام نشده است.

سرمدی اظهار کرد: طبیعتا بانک ها در قبال پرداخت تسهیلاتی مانند وام ازدواج و یا تسهیلاتی که مبلغ آنچنانی ندارد و می تواند گره از مشکلات مردم باز کند یک سری مقاومت هایی دارند و برخی موانع قانونی در مقابل آن می تراشند و یا اینکه سعی می کنند که تسهیل نکنند که این موضوع مشکلی هست و مجلس ورود پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: در رابطه با نوع ضامن و نحوه دریافت وثایق که بانک ها می گیرند قانون داریم اما در بیشتر موارد بانک ها رعایت نمی کنند که باید با نظارت بانک مرکزی و دستگاه های نظارتی در کشور این موضوع مورد توجه قرار گیرد.