نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده زمینه رونق صنعت طلا را فراهم کرد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از خانه ملت، محمد کشتی آرای در خصوص اصلاح قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس و اثرات آن بر بازار طلا، گفت: یکی از مولفه‌های اقتصادی قیمت تمام شده کالاست، هر چه میزان قیمت تمام شده کالایی کمتر باشد از نظر اقتصادی امکان رقابت بیشتری با کالا‌های مشابه دارد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ادامه داد: در سال‌های گذشته و در جریان اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده از کل فاکتور طلای خریداری شده مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شد که رقم آن بسیار زیاد است، اما در بسیاری از کشور‌های دنیا از اصل قیمت طلا مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته نشست‌های بسیار زیادی را در کمیسیون اقتصادی مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کردیم وبه صورت علمی و عملی توضیح دادیم دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا باعث نابودی صنعت طلا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۲ سال گذشته به واسطه اخذ مالیات از اصل طلا تعداد بسیار زیادی از فروشگاه‌ها و واحد‌های صنفی تعطیل شدند و یا با ظرفیت بسیار پایینی ادامه فعالیت می‌دهند.

کشتی آرای تصریح کرد: نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش‌ها تصمیم گرفتند که قانون مالیات برارزش افزوده را اصلاح کنند که پس از بررسی و تایید شورای نگهبان از تیرماه سال جاری این اصلاحات و قانون جدید به دولت ابلاغ شد و وزارتخانه مربوطه باید آن را حداکثر پس از ۶ ماه اجرا کند، بنابراین از ۱۳ دی‌ماه امسال قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص خرید طلا بر اساس اصلاحات جدید اعمال می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: براساس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی از ۱۳ دی ماه تنها از سود و اجرت ساخت طلا ۹ درصد مالیات دریافت می‌شود.

وی در خصوص میزان حباب سکه نیز گفت: براساس آخرین معاملات روز گذشته قیمت سکه ۱۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که به واسطه افزایش تقاضا حدود ۳۹۰ هزار تومان حباب دارد.