رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه در سال آینده به هیچ عنوان پایه پولی را بالا نخواهیم برد گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از مهر، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یک نشست خبری با اشاره به اینکه سعی داریم در سال آینده به هیچ عنوان پایه پولی را بالا نبریم، گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷۲ تا ۱۷۵ هزار میلیارد تومان باید اوراق سال‌های گذشته تسویه شود.

وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیز برای صندوق‌های لشگری و کشوری است بنابراین میزان اوراقی که باید تسویه کنیم، به مراتب بیشتر از اوراق منتشره خواهد بود.

میرکاظمی با اشاره به اینکه سوپاپ‌هایی برای اطمینان گذاشته شده که اگر بودجه محقق نشد، از آن استفاده کنیم، تصریح کرد: برای نمونه یارانه‌ای در نظر گرفته شده که با آن قدرت خرید ۵ دهک پایین جامعه افزایش پیدا خواهد کرد که عدد آن هنوز مشخص نیست ولی پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط به هر فرد مبلغ ۹۰ هزار تومان اعطا شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه وام ازدواج سابقاً به طور نامنظم از طرق کانال‌های مختلف اعطا می‌شد، اظهار کرد: برای سال آینده به دنبال این هستیم که دولت حق تعیین‌کننده‌ای در این زمینه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه دولت با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد، آئین‌نامه‌ها را تنظیم و ابلاغ می‌کند، گفت: بنابراین وام ازدواج حذف نشده بلکه کارشناسی‌تر و منظم‌تر از گذشته اختصاص خواهد یافت.

این مقام مسئول با اشاره به ریشه‌های تورم که عموماً در کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی رخ می‌دهد، گفت: برای سال آینده در هزینه‌ها ۱۵ درصد کاهش داشتیم بنابراین در بحث انقباضی بودن بودجه به خوبی عمل کردیم.

میرکاظمی گفت: حمایت از صادرات نیز به نحو خوبی در حال انجام است و برای سال آینده حتی تا استان‌ها نیز هدفگذاری شده‌اند. اکنون ممکن است عملکرد بانک‌ها نامنظم باشد و به تورم دامن بزند اما از نظارت بانک مرکزی در سال آینده بیشتر خواهد بود و دولت اهتمام به کنترل تورم دارد.

وی تصریح کرد: حتی برای کمک به مردم اگر نیاز به حمایت‌ها و یارانه باشد، در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص میزان وصول مالیات گفت: اعدادی که اکنون ذکر می‌کنیم درواقع پایین‌تر از میزان وصول است چرا که یکسری از افراد حقیقی و حقوقی هنوز از آنها مالیات گرفته نشده و فرار مالیاتی زیادی داریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: احتمالاً بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات‌ستانی داشته باشیم که البته باید به این موضوع اشاره کنیم که بخشودگی مالیاتی برای تولید و اصنافی که از کرونا آسیب دیده‌اند نیز در نظر گرفته شده به همین دلیل عدالت مالیاتی برای ما حائز اهمیت است.