نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ و اعتبارات تخصیص یافته تا دو سال آینده برای تمامی اراضی کشاورزی سند مالکیت صادر می شود.

به گزارش جارچی اخبار، پرویز اوسطی در خصوص اعتبارات اختصاص داده شده به بخش کشاورزی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: در شرایط فعلی کشور بخش کشاورزی پیشران اقتصاد مقاومتی است، حدود صد درصد حوزه کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور بهره‌بردار بخش کشاورزی هستند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه مکانیزاسیون، نوآوری، دانش و فناوری بخش کشاورزی ایران رتبه اول خاورمیانه را دارد، ادامه داد: علی رغم در اختیار داشتن توان و ظرفیت بومی شده در حوزه کشاورزی به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم و ضعف‌هایی داریم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ضعف‌های موجود در بخش کشاورزی عدم سرمایه گذاری مناسب است، عنوان کرد: سرمایه گذاری کلیدواژه تحول در بخش کشاورزی است و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در تدوین مقررات در مجلس یازدهم و بودجه سال آینده باید سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با توجه به اولویت‌های موجود مورد توجه جدی قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های موجود در بخش کشاورزی خود کفایی و خود اتکایی در تولید محصولات اساسی است، ادامه داد: در زمینه جوجه یک روزه سال ۹۸ در معرض تحریم قرار گرفتیم و به همین دلیل حاکمیت و نظام تصمیم گرفتند از نژاد جوجه ایرانی آرین حمایت جدی‌تری داشته باشیم، حمایت‌ها از نژاد آرین آغاز شد، اما کافی نبود. خوشبختانه در لایحه بودجه سال آینده به افزایش ضریب خوداتکایی در تولید جوجه نژاد آرین توجه جدی شده و قصد دارند این عدد را از ۱۰ درصد به ۵۸ درصد افزایش دهند.

اوسطی، افزود: نمایندگان نیز بر افزایش ضریب خود اتکایی در تولید جوجه یک روزه تاکید دارند و در صورت وجود منابع باید حمایت بیشتری نیز از این حوزه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تغییرات اقلیمی و مشکلاتی که در زمینه منابع آبی وجود دارد در لایحه بودجه سال آینده هدف اجرای ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار پروژه آبخیزداری پیش بینی شده است، تصریح کرد: از اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه اجرای پروژه‌های آبخیزداری بسیار عقب هستیم و بر اساس آن باید تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری انجام می‌شد در حالی که میزان آن در حال حاضر ۴ میلون ۸۰۰ هزار هکتار است که بشتر این پروژه‌ها در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به برکت اعتبارات صندوق توسعه ملی و اذن مقام معظم رهبری اجرا شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گفتمان ما در مدیریت منابع آبی سازه‌ای بوده و بیشتر به دنبال سد سازی بوده‌ایم تا اجرای پروژه‌های آبخیز داری، عنوان کرد: باید نهضت آبخیزداری در کشور آغاز شود تا با استفاده از میزان محدود بارندگی‌ها در شرایط تغییر اقلیم بتوانیم منابع آبی را مدیریت و به سفره‌های زیرزمینی نفوذ دهیم.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی در سال ۱۴۰۱ باید به صورت ویژه در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار بگیرد تا برای مردم تبعاتی نداشته باشد، گفت: در صورت حذف ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی باید مابه‌التفاوت و منابع آن به انتهای زنجیره و مصرف کنندگان اختصاص داده شود تا توان خرید آن‌ها کاهش شدیدی نداشته باشد.

اوسطی با اشاره به اینکه بر اساس قانون کاداستر باید اسناد اراضی کشاورزی در اختیار مالکان قرار بگیرد، اما به دلیل کمبود منابع و توان عملیاتی این اقدام صورت نگرفته و باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم، افزود: خوشبختانه در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات خوبی برای صدور اسناد اراضی کشاورزی مدنظر قرار گرفته شده است تا طی دو سال آینده برای تمامی اراضی سند مالکیت صادر شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت بازار محصولات اساسی با فرماندهی وزارت جهاد کشاورزی از الزامات تامین امنیت غذایی بوده و این مسئله در لایحه بودجه دیده شده است، عنوان کرد: نمایندگان مردم در مجلس باید تلاش کنند تا بیشتر از سال گذشته قانون بودجه رنگ و بوی کشاورزی داشته باشد.