رئیس شورای اسلامی شهر مراغه گفت: تردد برخی افراد فاقد بی‌سرپناه در گوشه و کنار شهر، برازنده مراغه نیست و ایجاد مرکزی برای اسکان موقت آنان باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش جارچی اخبار،  ناصر رحمتی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مراغه افزود: باید مکان مناسب برای اسکان و غذای افراد نیازمند به ویژه در فصل سرد سال تامین شود و در این راستا با همکاری و همراهی کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و شهرداری، راهکاری برای اقامت و اسکان موقت این افراد اندیشیده می‌شود.

وی با اشاره به درخواست شهرداری شهر «خداجو» برای تامین آسفالت مورد نیاز این شهر از طریق کارخانه آسفالت شهرداری مراغه نیز بیان کرد: ایجاد درآمدهای پایدار شهری برای شهرداری مراغه امری ضروری بوده و این کارخانه فرصتی مناسب برای تحقق این امر است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مراغه نیز بیان کرد: برای ایجاد و راه‌اندازی مرکزی جهت اسکان افراد بی‌سرپناه می‌توان از فضا و امکانات کمپ های ترک اعتیاد «گلستان» و «اطهر» به صورت موقت استفاده کرد.

ابراهیم خوش‌رفتار افزود: بهترین راهکار برای این منظور، تخصیص و تجهیز ۲ مکان مجزا برای اسکان بانوان و مردان فاقد سرپناه در شهر مراغه است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون سلامت‌خانه‌ای برای اسکان افراد بی‌خانمان در مرکز استان وجود دارد و در کهن‌شهر مراغه نیز این امر باید مورد توجه متولیان امر قرار پگیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مراغه نیز اظهار داشت: متاسفانه طی سال‌های اخیر اقدام موثری برای پیشگیری از معضل اعتیاد در این شهرستان نشده است.

رضا عسکری افزود: بر اساس قانون، ساخت و نگهداری گرمخانه‌ها بر عهده شهرداری بوده، اما همکاری و نظارت بهزیستی و اورژانس اجتماعی نیز در این امر ضروری است.

وی ادامه داد: اگر امروز افراد بی‌سرپناه در سطح شهر کمتر دیده می‌شود به آن معنی نیست که تعداد آنان اندک است، بلکه در مناطق حاشیه شهر شاهد اسکان آنها در بدترین وضعیت هستیم.

وی اضافه کرد: با این وجود وظیفه شورای اسلامی شهر و شهرداری ساماندهی و اسکان مناسب این گونه افراد بوده و برای این منظور ایجاد فضایی مجزا در جنب کمپ‌های ترک اعتیاد این شهرستان با نظارت بهزیستی راهکاری مناسب خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت اداری گلشن زهرا (س) مراغه افزود: تبدیل این مرکز به سازمان آرامستان و انجام حسابرسی‌های قانونی و مالی از آن در حال نهایی شدن است.

رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر مراغه نیز بیان کرد: برای راه‌اندازی مرکز نگهداری از افراد بی‌خانمان، می‌توان در قالب کمک‌های شهری از نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی و کمک خیران استفاده کرد.

حسین شیخ‌فرجی افزود: باید برنامه‌ای مدون و مناسب برای ایجاد یا تجهیز اینگونه مراکز حمایتی و اقامتی از سوی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان و نهادهای حمایتی تدوین شود.

وی با اشاره به ظرفیت کارخانه آسفالت شهرداری مراغه نیز اضافه کرد: فعالیت این واحد تولیدی و خدماتی زمینه‌ساز ایجاد درآمد پایدار برای مجموعه مدیریت شهری است.

رئیس کمیسیون اداری مالی شورای اسلامی شهر مراغه گفت: گرمخانه فعلی در کمپ ترک اعتیاد گلستان با عنوان مددسرای امید که در سال‌های گذشته توسط شهرداری احداث شده، مکانی مناسب برای اقامت و اسکان موقت افراد فاقد سرپناه است.

الناز پاکرو افزود: با تجهیز و راه‌اندازی مددسرای امید، این مرکز می تواند به صورت موقت به محلی مناسب برای اسکان افراد بی‌خانمان در این شهرستان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون امکان مالی برای احداث اقامتگاه و مرکزی جدید برای اسکان افراد بی‌خانمان وجود ندارد، اضافه کرد: رفع نواقص مددسرای «امید» در دستور کار شورای شهر و شهرداری و نهادهای حمایتی قرار گیرد.

وی افزود: اصلاح چارت سازمانی و اداری گلشن زهرا (س) در وضعیت کنونی بهترین راهکار برای رفع مشکلات موجود این مرکز خواهد بود.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر مراغه نیز گفت: وجود سرپناه برای افراد بی‌خانمان دغدغه‌ای اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رقیه سعیدی افزود: برای رفع این مشکل و ایجاد مرکزی مناسب برای این افراد باید جلسه‌ای با حضور نهادهای دولتی و خدمات‌رسان و نیز کمیته امداد و بهزیستی به صورت کارشناسی و عملیاتی برگزار شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مراغه نیز بیان کرد: استفاده از مددسرای «امید» به عنوان گرمخانه و مرکز استان افراد بی‌خانمان در کنار مرکز ترک اعتیاد می‌تواند زمینه‌ساز بروز برخی آسیب‌های اجتماعی شود.

بهمن محمودی افزود: بر این اساس باید مرکزی مجزا و اختصاصی برای افراد بی‌خانمان که به دلیل مختلف قادر به تامین سرپناه برای خود نیستند، ایجاد شود تا از امکانات رفاهی برای سکونت بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کمیسیون شهرسازی شورای شهر در ماه‌های اخیر نیز گفت: اصلاحات فنی و شهرسازی در طرح تفصیلی شهر مراغه انجام شده و طرح اولیه آن نهایی شده و تحویل مشاوران راه و شهرسازی استان شده است.

وی ادامه داد: تدوین طرح جامع  و تفصیلی شهری مراغه فرصتی برای رفع مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذاران، انبوه‌سازان، ساماندهی مجوزهای ساخت و ساز، حاشیه شهر و نیز راهکاری برای رعایت بیش از پس حقوق شهروندان است.

وی با بیان اینکه در صدور پروانه‌های ساخت و ساز، ضوابط موجود جوابگوی نیازهای شهری نیست، اضافه کرد: باید ضوابطی تدوین شود تا افراد کم‌بضاعت نیز بتوانند از مسکن و سرپناه مکفی برخودار شوند.

در جلسه شورای اسلامی شهر مراغه، چهار نامه نیز مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت و در پایان این جلسه سخنگوی شورای اسلامی شهر به سئوالات خبرنگاران رسانه‌های محلی این شهرستان پاسخ داد.