معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی در بودجه سالهای گذشته ردیف اعتباری ملی دیده شده بود، گفت: درصورت تداوم این رسوب‌گذاری پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۱۵ این تالاب بخش آبی خود را از دست دهد و بخش عمده آن خشک خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار، احمدرضا لاهیجان‌زاده روز پنجشنبه در نشست بررسی وضعیت تالاب های گیلان با محوریت تالاب انزلی در رشت با اشاره به خشکسالی و مطالعات جامع انجام شده جهانی بر روی دریای خزر در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزود: مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات اقلیم دریای خزر که از دهه ۷۰ شمسی آغاز شد، بسیار تاثیرگذار بوده و هنوز نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: نتایج این تحقیقات روند کاهشی سطح آب دریای خزر را تا سال ۲۰۵۰ پیش بینی می کند که مساحت دریاچه به یک سوم آن خواهد رسید.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بر اساس این پژوهش ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر دورافتادگی شمال را از دریا پیش‌بینی کرده است و با وجود اینکه بخش جنوبی دریاچه و عمیق ترین نقاط دریای خزر در کشورمان است اما نقشه های مطالعاتی حاکی از پسروی از انزلی به سمت آذربایجان نیز خواهد بود.

لاهیجان زاده با اشاره به روند تدریجی از دست رفتن برخی تالاب های کشور نیز گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار از عرصه جنوبی میانکاله را از دست داده ایم.

وی اولویت و اهمیت احیای تالاب انزلی را یک گام جلوتر از سایر تالاب های کشور دانست و افزود: برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی ردیف اعتبار ملی وجود دارد که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

معاون محیط‌زیست با اشاره به مصوبه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده وزارت نیرو در حوزه آب و فاضلاب گفت: تمامی  طرح‌های مربوط به احیای تالاب انزلی در قالب این پروژه آورده شده است و اعتبارات مورد نیاز متناسب با آن پیش بینی می‌شود.

لاهیجان زاده به ۲ دستگاه لایروب در جنوب کشور اشاره کرد و گفت : این ۲ لایروب در گذشته برای لایروبی تالاب های انزلی و میانکاله با هزینه خود اعلام آمادگی کرده بودند که با تغییرات مدیریتی و هیات مدیره این ۲ شرکت، قرار است تا در مصوبه جدید از این لایروب ها برای تالاب های شمال کشور استفاده شود.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار  از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.