نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اتکای بودجه به درآمدهای ناپایدار کمتر شده و دولت در این بخش نسبت به بودجه ۱۴۰۰ بهتر عمل کرده است.

به گزارش جارچی اخبار، محمد خدابخشی در گفت و گو با ایرنا در مورد شاخصهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱کل کشور گفت: دولت باید در بودجه وابستگی خود به درآمدهای غیر پایدار همانند فروش اوراق مالی اسلامی، اسناد خزانه، فروش نفت خام و میعانات گازی را کمتر کند و اگر این اتفاق نیفتد به هر حال دولت مجبور است به سمت استقراض از بانک مرکزی پیش برود و این موضوع اثر خود را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عدم استقراض از بانک مرکزی در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور را از نقاط برجسته آن توصیف کرد و گفت: در واقع نتیجه وابستگی بودجه به منابع غیر پایدار، استقراض از بانک مرکزی و خلق پول است که پیامدهایی چون تورم، بی ثباتی اقتصادی، عدم سرمایه گذاری  به همراه دارد و چشم انداز روشنی هم برای فعالان اقتصادی وجود نخواهد داشت.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش هزینه‌های جاری دولت در بودجه سال ۱۴۰۱  گفت: در این بودجه هزینه‌های جاری تنها پنج درصد رشد داشته و دولت با کنترل و مدیریت هزینه‌های جاری اقدام مثبتی در این زمینه انجام داده است.

وی از کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه گفت و اظهار کرد: در لایحه ارائه شده از سوی دولت، کسری تراز عملیاتی بودجه از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در لایحه بودجه۱۴۰۱ اتکا به درآمدهای غیرپایدار کمتر شده است،گفت: اگر بخواهیم هزینه‌های کشور را تامین بکنیم باید متکی به درآمدهای پایدار مالیاتی و گمرکی باشیم و با هزینه منابع پایدار، ۳۰۰هزار میلیارد تومان کم می آوریم که باید از محل دیگری تامین شود و دولت در این زمینه نسبت به بودجه ۱۴۰۰ بهتر عمل کرده است.

خدابخشی همچنین درخصوص سهم بخش عمرانی از بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان اعتبارات عمرانی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

به گفته این نماینده مجلس، منابع عمومی و هم شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ۳ میلیون و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان است که از این رقم یک میلیون و ۵۰۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی و بودجه موسسات انتفاعی وابسته به دولت هم ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار میلیارد تومان است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد منابع بودجه سال آینده بیان کرد: ترکیب منابع پیشنهاد شده در بودجه سال ۱۴۰۱ برای بودجه عمومی کشور، ۵۲۶ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان درآمد مالیاتی و گمرکی است که از این رقم ۷۷ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان آن حقوق ورودی و مابقی آن درآمدهای حاصل از طریق مالیات است. همچنین برای نفت خام و میعانات گازی مجموعا ۳۸۲ هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم الیگودرز خاطرنشان کرد: درآمد پیش‌بینی شده دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی ۸۶ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان آن انتشار اوراق مالی و اسلامی است و ۳۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش اسناد خزانه است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین درباره بودجه شرکت‌های دولتی گفت: طی چند سال گذشته  بودجه شرکت‌های دولتی به صورت جدی در مجلس و در دیوان محاسبات بررسی می‌شود به طوری که دیوان محاسبات هر سال ۲۰ روز بر روی بودجه شرکت های دولتی وقت می گذارد و در نهایت گزارش خود را به کمیسیون برنامه و بودجه می‌دهد.

به گفته نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از بین شرکت‌های دولتی، شرکت ملی نفت ایران وشرکت گاز که حجم بودجه بیشتری دارند، نیاز به بررسی بیشتری دارند چون بودجه عمده کل کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است

خدابخشی با توجه به تلاش دولت برای بالا بردن ذخایر ارزی و تامین منابع مالی در بودجه همراهی مجلس در این زمینه را تاثیر گذار دانست و گفت: مجلس در هر اقدامی که به نفع مردم و کشور باشد با دولت همراهی و همکاری می‌کند و به دنبال این است نقاط قوت را تقویت و نکات ضعف را به حداقل برساند.