رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۵۸ درصد از سطح ۷۰۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان در زیرحوضه دریاچه ارومیه قرار دارند.

به گزارش جارچی اخبار، اکبر کرامتی روز پنجشنبه در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه سراسری کشاورزی و نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه افزود: ۸۰ درصد باغات و ۶۰ درصد از زراعت باغی این استان در حوضه دریاچه و در ۹ شهرستان قرار گرفته و کشاورزی این مناطق به شدت تحت تاثیر شرایط و تغییرات دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه از نظر، زیست محیطی، کشاورزی، گردشگری و اقتصادی، زندگی روستانشینان حاشیه را تحت تاثیر قرار داده، ادامه داد: شرایطی که از تحولات دریاچه ایجاد می شود، دارای اهمیت ویژه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آب ها و منابع زیرزمینی در برخی مناطق شور شده، بیان کرد: در هفت محور که در ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب شده، تلاش هایی برای کاهش مصرف آب انجام شده است.

کرامتی بیان کرد: در حوزه آب و خاک و انتقال آب، اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار سه پروژه مهم در دست اجراست و طرح پروژه جامع زراعت که پروژه های متعددی را شامل می شود، را نیز اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: اصلاح آرایش کشت محصول به ویژه در زمینه کشت چغندر قند در دستور کار است و باید آرایش کشت با استفاده از روشهای مختلف باشد تا بتوان به کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش مصرف رسید.

وی با بیان اینکه این استان در تولید علوفه رتبه دوم کشور را دارد، گفت: بیش از یک میلیون تن از این محصول در استان تولید می شود ولی درصدد هستیم که با وارد کردن محصولات با نیاز آبی پایین کشت های جایگزین را انجام دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۱۵ هزار هکتار مساحت باغات استان است و ۸۰ درصد این اراضی در حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد، گفت: به دنبال اصلاح باغات هستیم و پیاده سازی کشتهای جدید در این زمینه در حال اجراست.

نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه با هدف معرفی دستاوردها و آخرین یافته‌های نوین در حوزه کشاورزی و نیز اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه احیای دریاچه ارومیه روز چهارشنبه در محل نمایشگاههای بین المللی آذربایجان غربی و همزمان با دوازدهمین نمایشگاه سراسری کشاورزی در ارومیه آغاز بکار کرد.

این رویداد در ۶ محور، ارائه آخرین تکنولوژی بخش کشاورزی با حضور ۱۰۰ شرکت، حضور شرکت‌های مادر مولد تکنولوژی‌های بخش کشاورزی و با حضور ۲۰ استان کشور، با ارائه آخرین یافته‌ها و راهکارهای تحقیقاتی بخش کشاورزی سه استان حوزه آبریز دریاچه ارومیه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان برگزار می‌شود.
ارائه دستاوردها و نتایج طرح‌های جامع وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه توسط سه استان حوزه آبریز در طول پنج سال اخیر، حضور کشاورزان پیشرو در حوزه اقدامات احیای دریاچه ارومیه، حضور شرکت‌های فنی و مهندسی، مشاوره‌ای و طرف قرار داد طرح نجات دریاچه ارومیه از دیگر محورهای این رویداد است