نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود سهمیه آرد و سایر مشکلات نانوایان زحمت‌کش این شهرستان باید رفع شود.

به گزارش جارچی اخبار، سیدعلی موسوی روز شنبه در جمع نانوایان این شهرستان افزود: بر همین اساس به زودی جلسه‌ای با حضور مسئولان اجرایی جهت بررسی مسائل و مشکلات واحدهای نانوایی این شهرستان برگزار خواهد شد.

وی همچنین استقلال اداره غله این شهرستان را خواستار شد و اظهار داشت: با توجه به گستردگی منطقه و جمعیت شهرستان، اداره غله ملکان باید از بناب منفک و مستقل شود.

وی از تعطیلی نانوایی‌ها به بهانه‌های مختلف انتقاد و خاطر نشان کرد: تعطیلی نانوایی‌ها در شهرها و روستاهای این شهرستان باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم می‌شود و تا حد امکان نباید تکرار شود.

رئیس فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی در ادامه از توجه ویژه مجلس به مناطق محروم کشور خبر داد و گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان به این مناطق اختصاص یافته است.

موسوی همچنین از خارج کردن ملکان از ردیف مناطق محروم کشور در گذشته انتقاد کرد و گفت: با توجه به نرخ بالای بیکاری و همچنین وجود مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی و کمبود صنایع تولیدی و غیره، این اقدام قابل تامل است و این شهرستان حداقل باید در ردیف مناطق کمتر برخودار قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل کم بودن تعداد صنایع تولیدی، بیکاری در شهرستان بیداد می‌کند و در هر خانواده حداقل چند جوان بیکار وجود دارد.

وی با اشاره به گزارش رئیس اداره صمت ملکان در خصوص نرخ ۲۲ درصدی بیکاری در این شهرستان، بیان کرد: نرخ واقعی بیکاری در شهرستان بسیار بیشتر است.

موسوی از بالا بودن میزان مالیات پرداختی اصناف ملکان نیز گلایه کرد و افزود: اقتصاد ملکان بر پایه تولید انگور و کشمش استوار است و به علت خشکسالی و سرمازدگی امسال، باغداران با افت تولید مواجه شدند؛ بر همین اساس بازار ملکان هم راکد است و اداره امور مالیاتی باید رعایت حال اصناف و بازاریان را بکند.

نماینده مردم ملکان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محرومیت منطقه و بیکاری جوانان، مسئولان دستگاه‌های دولتی را به کار جهادی و جذب سرمایه‌گذار و رفع مشکلات مردم دعوت کرد و اظهار داشت: مسئولان باید میز کار خود را از چهار دیواری ادارات به شهرها و روستاها و به میان مردم بکشند.

موسوی با بیان اینکه هر دوماه یکبار از مسئولان دستگاههای دولتی عملکرد خواسته خواهد شد، مسئولان را به رفتاری شفاف و صادقانه با مردم دعوت کرد و ادامه داد: مردم دیگر از شعار دادن مسئولان خسته شده‌اند و عمل و کار می‌خواهند.

وی همچنین تخصیص سهمیه از خط پتروشیمی را خواستار شد و گفت: لوله‌های پتروشیمی از خاک ملکان عبود می کند ولی متاسفانه هیچ امتیازی برای این شهرستان درنظر گرفته نشده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین از آعاز مجدد عملیات اجرایی کارخانه ذوب آهن ملکان پس از ۱۵ سال توقف با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و گفت: ۸۰ میلیارد تومان توسط بانک سامان و ۲۰ میلیارد تومان دیگر توسط سهامداران این کارخانه تامین شده است.

وی افزود: با آغاز به کار بخش ذوب این کارخانه حدود ۶۰۰ جوان بیکار مشغول کار خواهند شد؛ ضمن اینکه یک واحد قطعه‌سازی خودرو نیز در شهرستان به منظور اشتغال‌زایی برای جوانان منطقه راه‌اندازی خواهد شد.

نماینده مردم در مجلس در ادامه سخنان خود همچنین از احداث بزرگترین کشتارگاه شمالغرب کشور در ملکان  خبر داد و اظهار داشت: این کشتارگاه با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و در دو بخش دام و طیور در حال احداث است و افتتاح آن برای ۵۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین از تحقق نیافتن کامل حقآبه ملکان انتقاد کرد و ضمن خواستار دشن استقلال ملکان در اختصاص منابع آبی، بیان کرد: متاسفانه به علت تخصیص نیافتن حقآبه ملکان، بخشی از باغات انگور ملکان طی سال زراعی امسال خشک شد.

موسوی افزود: با پیگیریهای انجام شده مجوز و بودجه لازم برای تکمیل سد «قوشقیه» ملکان نیز اخذ شده و عملیات اجرایی آن به زودی از سرگرفته خواهد شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس اخذ مجوز بیمارستان ۶۴ تختخوابی و تکمیل راه ارتباطی شهر لیلان، احداث ۳۴ مدرسه توسط بنیاد برکت و ۵۰ سالن ورزشی با مشارکت خیران و تخصیص یکهزار تن قیر رایگان را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: قرارداد احداث ۳۴ سالن ورزشی تاکنون با خیران منعقد شده و در حال احداث است.

رئیس اداره صمت ملکان هم در این جلسه از نرخ بیکاری ۲۲ درصد در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: نرخ بیکاری در شهرستان ملکان دو برابر میانگین کشوری است.
علی بیگ‌زاده در ادامه کمبود سهمیه آرد را از اهم مشکلات واحدهای نانوایی شهرستان ملکان دانست و بر رفع این مشکل تاکید کرد.