شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پس از ۱۲ سال، قطار باری اکو در کریدور ریلی اسلام آباد – تهران – استانبول، راه اندازی و وارد ایران شد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نخستین قطار کریدور ریلی اسلام‌آباد – تهران- استانبول، امروز از مرز میرجاوه وارد کشورمان شد و پس از انجام عملیات ترانشیپمنت از مرز رازی به مقصد استانبول اعزام می‌شود.

با توجه به ظرفیت‌های موجود و پتانسیل قابل توجه بار جهت حمل از پاکستان به سمت ترکیه و اروپا و بالعکس، راه آهن‌های سه کشور ترکیه، ایران و پاکستان، تلاش ویژه‌ای برای راه اندازی قطارهای برنامه‌ای، منظم و دو سر بار در مسیر این کریدور به کار بستند که کوتاه‌ترین مسیر مواصلاتی میان پاکستان و جنوب آسیا به سمت ترکیه و اروپا محسوب می‌شود.

گفتنی است قطار اکو به عنوان یکی از مؤثرترین شقوق حمل بار، می‌تواند در گسترش صادرات و مبادلات تجاری میان کشورهای عضو این کریدور، نقشی پر رنگ ایفا کند.

طول این کریدور ریلی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که ۱۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، ۲۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و ۱۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد. زمان سیر قطار در این مسیر ریلی، کمتر از نصف زمان جابجایی حمل کالا در مسیر دریایی برآورد شده است.

با بهره برداری از این کریدور، اتصال منطقه‌ای ایجاد شده و باعث رونق گرفتن فعالیت‌های اقتصادی در منطقه خواهد شد.