رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: به دلیل ناتوانی بیمارستان‌ها در پرداخت به‌موقع، دوره گردش نقدینگی در صنعت دارو به ۳۰۰ روز رسیده است.

به گزارش جارچی اخبار، محمود نجفی عرب افزود: در سال‌های اخیر دوره بازگشت منابع در صنعت دارو حدود ۸۰ روز بوده که اکنون به ۳۰۰ روز رسیده است ضمن اینکه این تاخیر موجب افزایش هزینه مالی شرکت‌ها می‌شود یعنی زمانی این هزینه ۳ درصد برای فروش بود و اکنون به حدود ۱۲ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: فعالان صنعت دارو، موافق ماندگاری ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستند و از ابتدا هم با آن موافق نبودند. ما از همان ابتدا معتقد بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با شرایطی حذف شود، زیرا از دیدگاه ما، این ارز به جامعه هدفی که دولت مدنظرش است، نمی‌رسد.

نجفی عرب گفت: اگر دولت می‌خواهد ارز ترجیحی دارو را حذف کند، باید مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی را که در حوزه سلامت مصرف می‌شود و رقمی حدود ۳.۵ میلیارد دلار است، به نحوی به انتهای زنجیره منتقل کند تا پرداخت از جیب مردم تغییر نکند. چرا که به طور طبیعی با تغییر نرخ ارز، قیمت دارو و تجهیزات افزایش پیدا خواهد کرد. برای اینکه این افزایش به مردم تحمیل نشود، بهتر است این مابه‌التفاوت به بیمه‌ها داده شود تا از مسیر بیمه، پرداخت از جیب مردم تغییر معناداری پیدا نکند.

وی افزود: در سوی دیگر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، منابع ریالی مورد نیاز فعالان صنعت دارو و بازرگانان افزایش زیادی پیدا می‌کند که دولت باید فکری برای این ماجرا بکند، زیرا مصرف‌کننده عمده دارو در کشور، خود دولت است، اما مشاهده می‌کنیم که بیمارستان‌های دولتی در ایفای تعهدات خود تاخیر دارند، بیمه‌ها هم پرداخت مناسب ندارند و نمی‌توانند به موقع منابع هزینه‌های انجام شده را به دست آورند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به این که خریدار عمده دارو خود دولت است و در پرداخت‌ها مشکل دارد؛ اگر قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، دولت منابع مالی بیشتری لازم دارد، البته ادامه روند فعلی نیز فقط مشکلات را تعمیق می‌کند.