یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از وجود مافیایی در سازمان حفظ نباتات خبر داد و گفت که طبق بررسی های اولیه از بین برخی از مدیران و کارشناسان سازمان حفظ نباتات مافیایی برای واردات سموم تشکیل شده که سموم غیراستاندارد به کشور وارد کرده و بالغ بر هزار میلیارد سود به صورت سالیانه به این مافیا تعلق می گیرد.

به گزارش جارچی اخبار، محسن علیزاده افزود: طی یکی دو هفته گذشته شاهد بودیم که از واردات محصولات کشاورزی ما به خیلی از کشورهای همسایه جلوگیری شده است. علت آن را این گونه اعلام کردند که باقیمانده سموم و نیترات در محصولات صادراتی از حد استانداردهای جهانی بالاتر بوده و همین موضوع باعث آسیب جدی به صادرات محصولات کشاورزی در کشور شده است.

ماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس  افزود: از طرف دیگر باعث شده سایر محصولات که به صورت استاندارد و با زحمات زیادی تولید شده بود هم برای صادرات با مشکل روبرو شود. دلیل این اتفاق آن است که ما در سال های گذشته نتوانستیم برنامه ریزی دقیق و نظارت درستی برای تولید محصولات سالم و استاندارد داشته باشیم. شاید کاهلی و کم کاری مسئولان وزارت کشاورزی باعث چنین اتفاقی شده است.

این عضو ناظر مجلس در هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار خاطر نشان کرد: یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات در وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای تولید محصولات سالم است. متأسفانه در سال های گذشته با انحراف از وظایفی که بر عهده‌شان بود، نتوانستند به این موضوع مهم بپردازند. طبق بررسی های اولیه مافیایی در این سازمان از بین برخی از مدیران و کارشناسان همان سازمان برای واردات سموم تشکیل شده، سمومی که ماده مصرفی یا ماده اولیه تولید است. این سموم غیراستاندارد را به کشور وارد می کنند که طبق بررسی‌ها سالیانه بالغ بر هزار میلیارد سود به جیب این مافیا می رود.

علیزاده ادامه داد: مطمئنا این سود هنگفت اجازه شکستن این انحصار را نداده و نمی‌گذارد که سایر واردکنندگان توانی برای واردات سموم استاندارد و مناسب داشته باشند. این نگرانی جدی و انتظار از وزیر کشاورزی در دولت انقلابی وجود دارد که با شکستن انحصارها و رفع رانت ها و ویژه خواری ها در این مجموعه ها کمک کند تا فضا باز شده و همه واردکنندگان بتوانند نسبت به واردات سموم اقدام کنند. شرایطی که در حال حاضر غیرممکن است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: ما در کمیسیون اقتصادی و هیئت مقررات زدایی به دنبال رفع انحصار هستیم تا سدی که از گذشته وجود داشته را بشکنیم و فضا را باز کنیم تا همه بتوانند در این عرصه ورود کنند.

وی افزود: انتظار می رود وزیر کشاورزی به مردم و نمایندگان پاسخگو باشد که چرا تا امروز نتوانستند یک محصول سالم و استاندارد برای صادرات ایجاد کنند. این کار می تواند درآمد خوبی برای کشور بوده و حتی جایگزین درآمد نفتی شود.