محققان یکی از شرکت‌های فناور محصولی مبتنی بر نانو فناوری توسعه داده‌اند که با استفاده از آن می‌توان خاک را تثبیت و تقویت کرد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از ستاد نانو، دکتر حامد نیرومند، مدیرعامل این شرکت فناور فعال در زمینه مهندسی ژئوتکنیک، با بیان اینکه تاکنون ۲۸ محصول را برای استفاده در این حوزه توسعه داده‌ایم، گفت: با بهره‌گیری از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی در بخش‌های مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک، رهیافت‌های نانویی برای حل چالش‌های مرتبط با خاک ارائه دادیم و در این مسیر ۲۸ محصول داریم که برخی از آنها در قالب اختراع نیز به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این فناوری‌های تولید شده‌ قابلیت کاربرد چندگانه داشته و می‌توان از آنها در حوزه‌هایی نظیر لاستیک و دارو نیز استفاده کرد، ادامه داد: تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما روی این حوزه‌ متمرکز هستند و دستاوردهای آن‌ به گونه‌ای است که پس از فارغ‌التحصیلی به‌دنبال ثبت شرکت و تجاری‌سازی این دستاوردها می‌روند.

نیرومند خاطر نشان کرد: افزودنی‌های نانویی ما موجب مقاومت بالایی در خاک شده و مزایای متعدد دیگر نیز برای خاک به ارمغان می‌آورد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی قزوین یادآور شد: ما در زمینه‌های طراحی، ساخت و اجرا با بکارگیری دانش روز دنیا در بخش دانش‌بنیان و طراحی پروژه‌های مهندسی ژئوتکنیک و به‌خصوص در روش‌های مختلف به‌سازی و تقویت خاک‌، سازه‌های نگهبان، چاه‌ها و سیستم‌های زهکشی موقت و دائم و سایر زمینه‌های ژئوتکنیک تخصص داریم.

این شرکت همچنین در زمینه فناوری‌ نانو فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. واحد تحقیق و توسعه این شرکت توانسته است با تکیه بر دانش تخصصی و توان علمی و فنی اعضای خود، تاکنون تعداد زیادی اختراع را در اداره‌های ثبت اختراع ایران و آمریکا به ثبت رسانده و توانسته از مرحله ایده به عمل و تجاری‌سازی برسد. هدف اصلی این شرکت، علاوه بر استفاده از روش‌ها و فناوری‌های پیشین، توسعه و اجرای روش‌های جدید و مدرن اصلاح و به‌سازی خاک‌ها در پروژه‌های مختلف ژئوتکنیکی مبتنی بر مشکلات موجود است.