دبیر اجرایی دومین همایش ملی « تنوع زیستی دیرینه » و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران گفت: تاکنون ۳۲ نفر برای ارائه مقاله در این همایش ملی ثبت‌نام کرده‌اند و نام‌نویسی متقاضیان از طریق سایت این همایش همچنان ادامه دارد.

به گزارش جارچی اخبار، غلامرضا زارع روز شنبه افزود: علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش علمی و پژوهشی از طریق سایت paleobiodiversity-c.ir/fa، تا ۱۰ اسفند سال جاری برای ارسال چکیده مقاله و تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ برای ارسال متن کامل اثر مهلت دارند.

وی با اشاره به اینکه نتایج نهایی ۱۰ اردیبشت ماه ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد، اضافه کرد: این همایش با حضور صاحب‌نظران دیرینه‌شناسی کشورهای مختلف از اول تا سوم خرداد سال آینده به میزبانی مراغه و در محل دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دیرینه‌شناسی مهره‌داران و بی‌مهرگان، دیرینه‌شناسی گیاهی و پالینولوژی، دیرینه‌شناسی اثر فسیل‌ها، ریزدیرینه‌شناسی، سیستماتیک و تاکسونومی، فیلوژنی و فرگشت و داده‌پردازی و مطالعات کمی دیرینه‌شناسی از محورهای این همایش ملی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه اضافه کرد: زیست چینه‌نگاری، سنگ چینه‌نگاری، چینه‌نگاری رخدادی، چینه‌نگاری ایزوتوپی و چینه‌نگاری سکانسی از دیگر محورهای این همایش است.

«زارع» افزود: انقراض‌های بزرگ، بوم‌شناسی دیرینه، جغرافیای زیستی دیرینه و اقلیم دیرینه، قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی، موزه‌داری و مجموعه‌داری در دیرینه‌شناسی، جاذبه‌های دیرینه‌شناختی در زمین گردشگری، زمین باستان‌شناسی، دیرینه‌شناسی و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری از محورهای دیگر دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران به میزبانی مراغه محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت منطقه فسیلی در مراغه، پیش‌بینی می‌شود کارشناسان دیرینه‌شناسی از سراسر ایران و نیز کشورهای خارجی در این همایش علمی حضور یابند و به تبادل‌نظر در خصوص آخرین یافته‌های این بخش بپردازند.

وی ادامه داد: منطقه فسیلی مراغه جزو پنج سایت معتبر و برتر فسیل مهره‌داران در جهان بوده و برگزاری این همایش حرکتی به سوی برندسازی فسیل‌های مراغه و تنوع زیستی سهند محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: برگزاری این همایش‌های ملی می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه بخش گردشگری محیط زیست با محوریت فسیل منطقه مراغه فراهم کند.

وی افزود: معرفی بیش از پیش مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور که ستاد مرکزی آن در مراغه استقرار دارد، جذب ایده‌های جدید برای توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز تحقیقات ملی و نیز تبادل اطلاعات در زمینه یافته‌های جدید دیرینه‌شناسی و زیست محیطی توسط محققان داخلی و خارجی از اهداف اصلی برگزاری این همایش است.

تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده؛ منطقه‌ای که کاوش‌ها و مطالعات فسیلی آن از حدود ۱۷۰ سال پیش آغاز شد و از آن زمان تاکنون فسیل‌های منحصر به فرد انواع فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب از این منطقه به دست آمده است.

به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، این حیوانات اجداد حیوانات امروزی در آفریقا هستند.