وزیر امور خارجه گفت: ایران و آمریکا هیچ مذاکره مستقیمی در وین نداشتند و ابتکار عمل در مذاکرات اخیر وین دست جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از خانه ملت؛ محمود عباس زاده مشکینی در توضیح نشست فوق العاده شب گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر امور خارجه، گفت: آقای دکتر امیر عبداللهیان در جلسه امروز کمیسیون گزارش مفصلی از روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه ۴+۱ ارائه داد و گفت «ابتکار عمل در مذاکرات اخیر وین دست جمهوری اسلامی ایران است و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌های مجلس به واسطه دستاورد‌های خوبی که در صنعت هسته‌ای حاصل شده دست ما را در مذاکره پر کرده است».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: وزیر امور خارجه همچنین یادآور شد «خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای کاملا روشن است و مذاکره کنندگان ما در چارچوب این خطوط قدرت مانور و آزادی عمل دارند.» آقای امیرعبدالهیان در ادامه نشست تاکید کرد «با آمریکایی‌ها هیچ گونه گفتگوی مستقیمی نداشته‌ایم و غربی‌ها می‌خواهند با توافق موقت مسائل و نگرانی‌های خودشان را رفع کنند.» وی در ادامه تصریح کرد که «هدف و تلاش ما یک توافق خوب است.»

عباس زاده مشکینی اظهار کرد: در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز نقطه نظرات و سوالات خود را پیرامون مذاکرات و سایر برنامه‌های مرتبط با سیاست خارجی مطرح کرد و آقای امیرعبداللهیان ضمن ارایه گزارش مفصل خود و به سولات مطروحه پاسخ داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین بیان داشت: به نظر می‌رسد روند مذاکرات کاملا حرفه‌ای و با اقتدار طرف ایرانی پیش می‌رود و تا به امروز ابتکار عمل در دست مذاکره کنندگان ایرانی بوده است. امیداریم تا پایان سال هجری شمسی به نتیجه مطلوب برسیم البته به شرط اینکه در طرف‌های غربی هوای برگشت به روحیه دوران استعمار را نداشته باشند. اگر غربی‌ها دنبال رفع نگرانی‌های خودشان پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند، ما حاضر به همکاری و رفع سوء تفاهمات هستیم البته به شرطی که طرف مقابل از عناد، ناسازگاری و زیاده خواهی دست بردارد و بر اساس تعهدی که در برجام داده، تحریم‌ها را عملا لغو و با همکاری برای راستی آزمایی اعتماد جمهوری اسلامی ایران را جلب کند.

عباس زاده مشکینی یادآور شد: وزیر امور خارجه در ادامه این جلسه ضمن تشریح اقدامات انجام یافته در زمینه توسعه و ارتقاء روابط با کشور‌های منطقه و همسایه گفت که «رابطه جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان در حال گسترش است و عملا در زمینه سواپ گازی همکاری‌های قابل توجهی را شروع کرده ایم و قرار شده که حجم زیادی از امورات مربوط به بازسازی قره باغ را ایرانی‌ها انجام دهند.»

وی افزود: آقای امیر عبداللهیان آخر هفته در راس هیاتی به چین سفر می‌کند و برنامه‌های کارشناسی قابل توجهی برای این سفر آماده شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر خارجه همچنین در خصوص ترمیم رابطه با عربستان سعودی گفت، دیپلمات‌هایی اخیرا از طرف ایران به عربستان اعزام شده اند، دو کشور نیز سفارتخانه‌های خود را تعمیر می‌کنند. امیدواریم با همکاری این کشور همسایه شاهد از سر گیری دوباره رابطه دو کشور همسایه باشیم.