در سایه برخی اهمال کاری و نیز انفعال شهرداری تهران، تعاونی مسکن ارتش فرایند ساخت و ساز ۲۲ برج ۲۷ طبقه ای را در مجاورت باغ گیاه شناسی تهران آغاز کرده است؛ پروژه ای عظیم و البته به لحاظ زیست محیطی خسارت بار که از قرار معلوم صدای دوست داران محیط زیست را نیز بلند کرده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از بازتاب،  به تازگی خبر رسیده است که تعاونی مسکن ارتش جمهوری اسلامی ایران بنا دارد در مجاورت باغ گیاه شناسی تهران ساخت و ساز قابل توجهی را اجرایی کند. این اقدام که البته به نظر می رسد وارد فاز عملیاتی شده، نگرانی های فراوانی را در میان دوست داران محیط زیست به وجود آورده است.

پروژه ای که از آن یاد شد ضلع شمالی باغ گیاه شناسی اجرایی خواهد شد و به نظر بسیاری از کارشناسان و منتقدان علاوه بر اینکه منظره طبیعی مشرف به این باغ ارزشمند را از بین خواهد برد، همچنین می تواند به لحاظ زمین شناسی خسارت های جبران ناپذیری را به منابع طبیعی این باغ به ویژه در حوزه آب های زیر زمینی وارد کند.

نگرانی ها و انتقادات جدی منتقدان در حالی مطرح می شود که از سویی پیمانکاران پروژه یاد شده فرایند عملیاتی طرح خود را آغاز کرده اند و از آنسو شهرداری تهران نیز صدور مجوزهای نهایی و رسمی برای این پروژه را به صورت مشخص تأیید نمی کند!

به طور مثال در رابطه با این پروژه و فرایند صدور پروانه آن، مهدی عباسی- عضو شورای شهر تهران به رسانه ها گفت: این قطعه زمین در مساحتی حدود ۴۷۶ هزار مترمربع متعلق به تعاونی مسکن ارتش برایش پروانه ساختمانی صادر شده اما پروانه به صورت دستی بوده؛ یعنی پروانه سیستمی صادر نشده است.

وی افزود: با وجود آن که در سال ۹۱ پروانه‌ها به صورت سیستمی صادر می‌شد؛ اما پروانه‌ای که برای این زمین صادر شده سیستمی نبود. یک تعداد از قطعات و برج‌ها در بالاتر از این قطعه‌ای که بلافصل است ساخته شده، که حدود ۹۲ برج است.

عباسی ادامه داد: تعدادی از این برج‌ها هم ساخته نشدند و در این زمین بلافصل با گیاه‌شناسی از سال ۹۶ گودبرداری‌شان انجام شده است؛ اما تا کنون ساخته نشده اما به نظر می‌آید ساخت وسازها از سر گرفته شود اما این که پروانه آن اعتبار دارد؟ نه، پروانه‌شان اعتبار ندارد. باید بروند در آن کمیته تعیین تکلیف شوند که این هم انجام نشده است و به نظر می‌رسد یک موضوع بحرانی‌ای پیش آمده است.

همچنین رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: تا زمانی که این ملک در کمیسیون تعیین تکلیف نشود مجوز ساخت و ساز ندارد.

عدم صدور مجوزهای رسمی و قانونی از سوی شورای شهر و شهرداری تهران برای این پروژه در حالی است که از آنسو فعالان محیط زیستی مثل محمد درویش به شدت نسبت به اجرایی شدن این ساخت و ساز وسیع انتقاد می کنند و دامنه خسارت های آن را بسیار فراتر از صدور و یا عدم صدور پروانه ساخت قلمداد می کنند.

به طور مثال محمد درویش- کنشگر محیط زیستی ضمن اشاره به اهمیت باغ گیاه شناسی و لزوم تلاش برای حفظ آن نوشته است: در منتهی الیه شمالی باغ گیاهشناسی ملی ایران که در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد قرار است ۲۲ برج ۲۷ طبقه ساخته شود درحالی که بهترین کاربری برای آن فضای سبز است تا چشم‌انداز و حیات بوم‌شناختی باغ آسیب نبیند.

درویش افزوده است: تهرانی که هم‌اکنون هم آب ندارد و با دزدیدن آب کرج، طالقان، لار و آمل دارد زندگی می‌کند، چگونه ۲۲ برج ۲۷ طبقه جدید را می‌خواهید در آن بسازید؟

او همچنین در بخش دیگری از متنش پس از توصیف ویژگی‌های این باغ هشدار داده است که اجازه ندهیم بیش از این، حریم باغ متاثر از طاعون برج‌سازی مورد تجاوز قرار گیرد. نیمی از چاه‌های تامین‌کننده آب باغ هم‌اکنون خشک‌شده و آن نیم دیگر مجبور به کف‌شکنی در اعماق بیش از دویست و بیست‌متر شده! درحالیکه زمانی این چاه‌ها در عمق هشتادمتری به آب می‌رسید. در پهنه منطقه بیست و دو تهران، سطح آب زیرزمینی بیش از هفده‌متر در طول یک دهه اخیر کاهش یافته، آقای زاکانی! لطفاً اجازه ندهید تا بحران بیش از این گسترش یافته و یکی از ارزشمندترین مولفه‌های وقار ایرانیان قربانی سودای برج‌های چند صد میلیاردتومانی برای از ما بهتران شود.

همانطور که مشاهده می شود، در سایه بی توجهی برخی دستگاه های مسئول و نیز رسانه ها و فعالان زیست محیطی، پروژه عظیم ساخت و سازی در دستور کار تعاونی مسکن ارتش قرار گرفته است که بیم آن می رود بیش از پیش محیط زیست و فضای طبیعی شهر تهران به ویژه حریم باغ گیاه شناسی را با چالش های زیست محیطی و زمین شناسی رو به رو کند.

اتفاقی که البته برای مجریان و مالکان نهایی این پروژه های مسکونی از جذابیت های بالایی برخوردار است، اما از آنسو خسارت های فراوانی را به کل شهروندان تهران به ویژه ساکنان این حوالی و نیز طبیعت منطقه مورد اشاره تحمیل خواهد کرد.