هم‌زمانی به روزرسانی فهرست تحریمی وزارت امور خارجه علیه مشارکت‌کنندگان در ترور فرودگاه بغداد با افزایش تهدیدات مقام‌های رسمی ایران در خصوص انتقام‌گیری، سبب نگرانی مقام‌های آمریکایی شده است. در واکنش به این موضوع واشنگتن اعلام کرده است که از شهروندان خود حفاظت خواهد کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از بازتاب، در دومین سالگرد سردار «قاسم سلیمانی»، وزارت امور خارجه ایران فهرست مقام‌های آمریکایی که به واسطه مشارکت یا تأثیرگذاری در ترور فرودگاه بغداد تحت تحریم قرار گرفته بودند را به روزرسانی کرده است.

این فهرست که پیش‌تر شامل برخی مقام‌های آمریکایی می‌شد، در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، مصوب سال ۱۳۹۶ تنظیم شده است.

فهرست پیش‌تر شامل «دونالد ترامپ»، «مایک پمپئو»، «جان بولتن»، «مارک اسپر»، وزیر سابق دفاع، «جینا هاسپل»، رئیس سابق سیا، «کریستوفر میلر»، سرپرست سابق وزارت دفاع و «استیون منوچین»، وزیر سابق خزانه‌داری، «متیو تالر»، سفیر آمریکا در بغداد، «استیو فاگین»، معاون پیشین سفارت آمریکا در بغداد و «راب والر»، سرکنسول سابق آمریکا در اربیل می‌شد.

فهرست به روزرسانی شده وزارت امور خارجه شامل ۵۱ نفر از مقام‌های آمریکایی است که هر کدام به شکلی در ترور سوم ژانویه ۲۰۲۰ مشارکت  داشته‌اند.

در متن بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است «اشخاص مورد اشاره، حسب مورد، در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، تامین مالی، پشتیبانی، راهبری یا اجرای اقدام تروریستی فوق مشارکت داشته و یا از طریق حمایت از این جنایت ددمنشانه، تروریسم را که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است، ترویج نموده‌اند».

تهیه و به روزرسانی این فهرست از سوی وزارت امور خارجه، بیش از آنکه تأثیری عملی بر محدود شدن این اشخاص داشته باشد، اقدامی در راستای گردآوری نام افراد دخیل در ترور فرودگاه بغداد است که البته می‌تواند بستر لازم برای پی‌گیری حقوقی این ترور در مجامع بین‌المللی را فراهم کند.

با این وجود، مواضع و سخنان مقام‌های ارشد ایران در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی و «ابومهدی مهندس» سبب نگرانی مقام‌های ایالات‌متحده شده است.

از جمله این مواضع، اظهارات «ابراهیم رئیسی» در سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود؛ رئیس‌جمهور در این خصوص ضمن تأکید بر ادامه راه شهید سلیمانی گفت: «باید متجاوز و قاتل، رئیس جمهور وقت آمریکا قصاص و باید حکم خدا در مورد او جاری شود. دولت‌مردان آمریکایی بدانند که دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد».

همچنین سرتیپ «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس نیز در سخنرانی خود اعلام کرد: «نیازی نیست ما در همه جا به صورت مباشر حضور داشته باشیم، هر جا که لازم باشد زمینه انتقام از آمریکایی‌ها را از داخل خانه‌هایشان و با افرادی از کنار دست خودشان فراهم می‌کنیم، بدون اینکه خودمان حضور داشته باشیم».

او همچنین گفت «اگر عاقلانی در آمریکا پیدا شوند که خودشان با قاتلان سردار سلیمانی مقابله کنند، برایشان هزینه‌های کم‌تری دارد تا فرزندان جبهه مقاومت به انتقام بروند البته این انتقام شروع شده است».

این سخنان در شرایطی بیان شده است که در روزهای اخیر مکررا شاهد هدف قرار گرفتن مواضع ایالات‌متحده در عراق و سوریه بوده‌ایم.

در نتیجه این شرایط، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که هرگونه حمله ایران به شهروندان آمریکایی عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

سالیوان با اشاره به اینکه به روزرسانی فهرست تحریمی وزارت امور خارجه با ادامه حملات گروه‌های حامی ایران به سربازان آمریکایی حاضر در خاورمیانه و همچنین تهدید مقام‌های ایرانی برای انجام «عملیات تروریستی» در داخل خاک آمریکا و دیگر نقاط جهان همراه شده است، تأکید کرد «اشتباه نکنید! آمریکا از شهروندانش دفاع خواهد کرد و این شامل کارکنان فعلی و پیشین دولت آمریکا نیز می‌شود».

به نظر می‌رسد فارغ از اینکه مقام‌های ایرانی در عملی کردن تهدیدات خود تا چه حد جدی هستند یا اصولا این اقدام تا چه ممکن است، تهران تلاش دارد فضای عدم‌قطعیت و نگرانی را علیه آمریکا حفظ و تقویت کند.

باید دید آیا حس عدم امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه -آنطور که تهران انتظار دارد- روند کاهش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه را تسریع خواهد یا برعکس در کوتاه مدت با تقویت این نیروها و افزایش تحرکات اطلاعاتی آمریکا همراه خواهد بود.