مال باختگان پیش فروش خودرو از شرکت آذویکو یا همان صنعت خودرو آذربایجان همچنان با پای پیاده به دنبال خودرویی هستند که اوایل سال ۹۷ پول آن را پرداخت کرده اند.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از  صدا و سیما، اوایل سال ۹۷ مسئولان شرکت صنعت خودرو آذربایجان با سوءاستفاده از ضعف نظارت‌های وزارت صنعت، ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی ام جی را پیش فروش کردند و پول دریافتی از مشتریان را در همان زمان تبدیل به واحد پول چین (یوآن) کردند.

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان می‌گوید: شرکت در آن زمان اعتبار اسنادی لازم را در بانک بانک کرده, (LC) و بر همین اساس مجوز پیش فروش صادر شده است، اما مسئولان وقت وزارت صمت این تحلیل را نداشتند که این شرکت نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

به دنبال شکایت جمع کثیری از مال باختگان، در شهریور سال گذشته سازمان تعزیرات حکومتی رأی قطعی صادر کرد تا شرکت به مشتریان خودرو جایگزین تحویل دهد.

یاسر رایگانی سخنگوی سابق سازمان تعزیرات حکومتی در همان زمان گفته بود: ما رأی قطعی دادیم و شرکت موظف است تا پایان بهمن ماه سال ۹۹ دو خودروی جایگزین که تعیین شده است به مشتریان تحویل دهد و رضایت مشتریان را کسب کند.

سال ۹۹ به پایان رسید، اما خودروی جایگزین هم تحویل داده نشد تا این که امسال پرونده آذویکو به دست دادستان کل کشور رسید.

منتظری دادستان کل کشور می‌گوید: یک قاضی ویژه تعیین کرده ایم تا به همه پرونده‌ها رسیدگی شود و خوشبختانه بررسی‌ها حکایت از این دارد که دارایی‌های شرکت کفایت مطالبات را می‌دهد و به زودی تصمیم گیری انجام خواهد شد.

به نظر می‌رسد اگر نظارت‌های کافی از سوی وزارت صنعت برای پیش فروش‌ها انجام شود تا هر شرکتی براساس توان تحلیل خود بتواند پیش فروش کند، دیگر شاهد گرفتاری‌های مردم و تشکیل پرونده‌های فراوان قضایی نخواهیم بود.