مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: در طرح جهش تولید مسکن، سهمیه استان مرکزی ۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد برای چهار سال هدفگذاری شده که از این تعداد ۱۹ هزار واحد در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران و ۴۲ هزار و ۱۲۷ واحد در مابقی شهرهای استان و اراک باید برنامه ریزی شود.
به گزارش جارچی اخبار،، احمد مرزبان در مراسم قرعه کشی ۸۱۰۰ واحد مسکونی طرح مسکن ملی اراک که در جلسه شورای اداری استان مرکزی با حضور استاندار و معاونین استاندار و اعضای شورای اداری استان در محل استانداری مرکزی برگزار شد، افزود: عملیات اجرایی ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی در استان طی مراسم قرعه کشی روز جاری کلید خورد که با توجه به اراضی شناسایی شده در سطح استان به سقف ابلاغی وزارت راه و شهرسازی خواهیم رسید.
وی خاطرنشان کرد: در قرعه کشی قبلی، ۹ هزار و ۸۶۳ نفر ثبت نام کننده داشتیم که پنج هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط بودند که از این تعداد ۲ هزار نفر در ۲ پروژه سردار سلیمانی و شهرک کوثر ساماندهی شدند و حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر در قرعه کشی قبلی در اولویتِ طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی هستند و بر اساس مصوبه شورای مسکن حدود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد به دوایر دولتی که تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی دارند، اختصاص می‌یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به گستردگی طرح اقدام ملی مسکن در همه شهرستانهای استان اظهار داشت: در فاز نخست در شهرستان محلات ۹۳ نفر واریز وجه داشتند، اما به دلیل کمبود زمین ۲۲ هکتار به محدوده الحاق شد و برای ۱۴۰۰ نفر دیگر ظرفیت ایجاد شد.
وی افزود: در نیمور ۶۲ نفر واریز وجه داشتند که برای تمام متقاضیان زمین تامین و عملیات اجرایی آن از سوی بنیاد مسکن آغاز و ۹ هکتار زمین هم برای طرح نهضت ملی در نظر گرفته شده است.
مرزبان ادامه داد: در شهر دلیجان ۴۸۰ نفر واریز وجه انجام داده اند که تمام افراد ساماندهی شدند و ۱۵ هکتار زمین دیگر نیز برای ساخت مسکن پیش‌بینی شده و ظرفیت ساخت حدود یک هزار و  ۵۰۰ واحد نیز تامین شده است.
وی اضافه کرد: درشهر نراق ۲۲ نفر واریز وجه داشتند که زمین برای تمام متقاضیان تامین و عملیات اجرایی ساختمان‌ها نیز آغاز شده است.
وی همچنبن افزود: در شهر خمین ۴۲۴ نفر واریز وجه داشته اند و ۴۷ واحد در حال ساخت است و ۱۱ هکتار زمین کارسازی شده که بر اساس طراحی انجام شده، زمین مستعد ساخت یک هزار و ۴۰۰ واحد است.
مرزبان ادامه داد: در شهر کمیجان ۱۰۲ نفر واریز وجه داشتند که ۹۲ نفر ساماندهی شدند و مابقی نیز با الحاقی که بر اساس طرح جامع ابلاغی درنظر گرفته شده، مشکل تامین زمین وجود ندارد.
وی توضیح داد: در شهرستان فراهان ۱۵ نفر واریز وجه داشتند که برای ۱۲ نفر زمین تامین شده است و باید اذعان داشت در سه شهر فرمهین، شازند و مامونیه مشکل تامین زمین داریم و با رایزنی انجام شده با سازمان ملی زمین و مسکن مبنی بر کمبود زمین، مقرر شده که زمین خریداری شود.
مرزبان گفت: در شهر غرق آباد ۱۶ نفر واریز داشتند که عملیات اجرایی آغاز شده و در شهر مامونیه ۲۴ نفر واریز وجه داشتیم که عملیات اجرایی ۲۴ واحد در حال انجام است.
مرزبان تاکید کرد: بانک‌ها موظف هستند ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند به گونه‌ای که در سال نخست سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند و شورای عالی شهرسازی و معماری در اسرع وقت تغییر کاربری اراضی را با حفظ عدم تغییر کاربری کشاورزی دستور کار خود قرار دهد و وزارت نفت، راه و شهرسازی و ارتباطات نسبت به تامین زیرساخت‌ها منطبق با حیطه وظایف خود انجام دهند و همچنین وزارت راه و شهرسازی و  سازمان صمت آیین نامه‌های تامین مصالح ساختمانی با حذف واسطه ها را دستور کار خود قرار دهند .
مرزبان همچنین در خصوص فرایند اجرایی نهضت ملی مسکن اظهار داشت: سهمیه استان مرکزی در طرح اقدام ملی مسکن ساخت ۲۱ هزار و ۲۹۰ واحد بود که مقرر شد هشت هزار و ۸۹۰ واحد در شهرهای استان مرکزی و ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد در شهر جدید امیرکبیر و مهاجران ساماندهی شود و در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت با متولی گری اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعداد هفت هزار و  ۴۹۹ واحد اراضی تامین و عملیات ساختمانی نیز کلید خورده است.
وی از ظرفیتهای طرح مشارکتی اقدام ملی مسکن با دیگر ارگانها و سازمانها سخن گفت و ادامه داد: ساخت یک هزار واحد مسکونی مربوط به تفاهمنامه‌های نیروهای مسلح و همچنین ساخت ۹۰۰ واحد در  شهرهای جدید و ساخت ۳۸۰ واحد مسکونی نیز از جمله برنامه‌های “طرح مشارکتی” اقدام ملی مسکن است که می‌توان گفت در مجموع عملیات اجرایی ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکن در استان آغاز شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: از زمان ابلاغ طرح جهش تولید مسکن، فرآیند شناسایی اراضی در سطح استان از سوی کارگروه اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز و تاکنون ۴۵۲ هکتار اراضی با قابلیت مسکونی، تبدیل کاربری و الحاق به محدوده به استعداد ساخت ۲۹ هزار واحد شناسایی و در دستور کار قرار گرفته است.
وی به انعقاد تفاهمنامه میان اداره کل اوقاف و امور خیریه با وزارت راه و شهرسازی برای نخستین بار در کشور برای شهرهای فاقد زمین دولتی و به عنوان طرحی الگو در کشور اشاره نمود و افزود: با توجه به اینکه مالکیت این طرح اوقاف و امور خیریه است به ازای هر واحد متقاضیان باید ۲۶ میلیون تومان به این ارگان و ۴۰ میلیون تومان نیز به عنوان اولین آورده واریز کنند و تسهیلات بانکی ۳۵۰ میلیون تومان در شهر اراک و در مابقی شهرهای استان مرکزی ۳۰۰ میلیون تومان است.
مرزبان در پایان اظهار داشت : ۷۰ هکتار از اراضی که مالکیت آن با اداره کل اوقاف و امور خیریه است که حدفاصل دانشگاه پیام نور تا حوزه علمیه به محدوده شهر الحاق شد و با طراحی انجام شده ساخت هشت هزار و ۱۰۰ واحدکلید می خورد.
با قرعه کشی ۸۱۰۰ واحد مسکونی در اراک عملا ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی در حال انجام است و اسامی افراد منتخب به زودی اعلام می شود.