وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر ضرورت ۲۴ ساعته شدن فعالیت های گمرکی در برخی از گمرکات استان هرمزگان گفت: گمرک به عنوان دروازبان اقتصادی کشور در محل تلاقی با بیش از ۲۵ ارگان دولتی و غیردولتی دیگر همراستا فعالیت می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار،  سید احسان خاندوزی روز پنج‌شنبه ۲۳ دی‌ماه در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی پیرامون سیاست وزارت امور اقتصاد و دارایی جهت رفع مشکل عدم تخصیص کد رهگیری از سوی بانک‌ها در جمع خبرنگاران اظهارداشت:بخشی از این مشکلات به ارگان‌های دولتی برمی‌گردد که به طور مشخص در حوزه واردات کالاهای اساسی فعالیت دارند.

وی افزود: این ارگان‌ها با تدوین یک تقویم زمان بندی شده در واردات کالاهای خود دقت‌ لازم را داشته باشند تا مشکلات موجود و ضعف‌های فرایندی برطرف شود؛ زیرا تاثیرات خود را در قیمت تمام شده کالا و خسارت به تولیدکنندگان و تجار نشان می دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه گمرک به عنوان دروازبان اقتصادی کشور در محل تلاقی با بیش از ۲۵ دستگاه دیگر همراستا فعالیت می‌کند، اظهارداشت: هر مشکلی که در ارگان‌های همکار با گمرک اعم از دولتی و غیردولتی از جمله طولانی شدن رویه مجوزهای استاندارد یا سازمان غذا و دارو یا کدشناسایی که بانک مرکزی برای ارز ورودی کالا تعیین می‌کند، همه این‌ها مشکلات در دل محوطه گمرکی و فرآیند ترخیص کالاها بروز و ظهور می‌کند.

خاندوزی ادامه داد: در این موضوع تاکنون نگاه ساده‌انگارانه‌ای وجود داشته که این مسائل را به ضعف و ناکارآمدی سازمان گمرک ارجاع می‌دادند درحالی که اگر این دستگاه‌ها تسهیل در امور را ارحج قرار می دادند در کوتاه ترین زمان ممکن مساله ترخیص و رسوب کالاها به حداقل زمان ممکن می رسید.

به گفته وی، این دست از مشکلات  گمرکی در جلسه‌ای مستقلی که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شده مطرح و بازدیدهای میدانی تیم اقتصادی دولت به بررسی و رفع این مشکلات خواهد انجامید تا با تدوین یک سازوکار صحیح و افزایش هماهنگی ارگان‌ها شاهد تسریع در زمان و کاهش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان و تجار کشور باشیم.

 انتقال حساب‌های بانکی شرکت‌های بزرگ صنعتی هرمزگان ساماندهی می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به رییس کل گمرکات کشور بیان داشت: در راستای متناسب سازی فعالیت گمرکات استان هرمزگان با حجم تخلیه کالا در بنادر این استان، هر نقطه‌ ای که نیازمند فعالیت ۲۴ ساعته گمرک باشد، برنامه ریزی ها و نحوه خدمات رسانی باید بدون وقفه انجام شود و در این زمینه وزارت اقتصاد از هیچ حمایت‌ی دریغ نخواهد کرد.

خاندوزی با بیان اینکه بخشی از گردش مالی شرکت‌های فعال صنعتی استان هرمزگان باید در حساب‌های  همین استان انجام شود تا قدرت وام دهی بانک‌های هرمزگان افزایش یابد، خاطرنشان کرد: تحقق این مهم افزایش فعالیت های اقتصادی و تجاری را برای این استان ساحلی در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تلاش تیم اقتصادی دولت نیز بر این است تا موضوع حساب‌های شرکت‌های فعال صنعتی این استان بعد از سفر رییس جمهور با جدیت پیگیری و ساماندهی شود تا در سال آینده شاهد بخش اعظم از گردش مالی شرکت‌های مستقر در این استان باشیم.

شایان ذکر است؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی و هیات همراه در چهاردهمین سفر استانی هیات دولت به استان هرمزگان ضمن بازدید از بخش های از بندر شهید رجایی به عنوان «پیشرفته‌ترین ترمینال کانتینری کشور و دروازه طلایی اقتصاد ایران» ، نحوه خدمات رسانی به فعالان اقتصادی و صاحبان کالا را به صورت میدانی مورد ارزیابی و پایش قرار داد.

در این بازدید «علیرضا مقدسی»، سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران،«مهدی دسینه» مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان و جمعی از مدیران بندر شهید رجایی و گمرک هرمزگان وی را همراهی کردند.

گفتنی است، خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، علاوه بر بازدید از بخش‌های گمرکی و انبارهای کانتینری بندر شهید رجایی، حضور در شهرستان بندرلنگه و دیدار با مردم و فعالان اقتصادی، اصناف و صاحبان واحدهای تولیدی، صاحبان صنایع و معادن در حوزه‌های بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی، اموال تملیکی، بورس و شرکت در جلسه شورای اداری این شهرستان‌ بخشی از جمله برنامه‌های خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین سفر رییس جمهور و هیات همراه به استان هرمزگان است.

از ۷۱ بندرتجاری و صیادی در استان هرمزگان ۳۲ بندر آن از جمله شهید رجایی، شهید باهنر، شهید ذاکری قشم کاوه، شهید حقانی، بندرلنگه، سیریک، کلاهی، کریان، تیاب، جاسک، چارک، آفتاب، قشم و جوادالائمه با داشتن گمرک فعال است.

مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران دارای ظرفیت تخلیه وبارگیری با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی ۵۸ درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات جا به جایی فرآورده های نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.

این بندر تجاری کشور در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان در چهاردهمین سفر استانی صبح پنجشنبه وارد فرودگاه بین المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس هرمزگان شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استان قرار گرفت.

۱۷ نفر از وزرا و معاونان رییس جمهور، آیت الله ابراهیم رییسی را در سفر ۲ روزه به هرمزگان همراهی می‌کنند.

دیدار با خانواده شهدا و جمعی از اقشار مردم، حضور در نشست شورای اداری هرمزگان و بازدید از زیرساخت‌های استان از محورهای برنامه‌های سفر رییس دولت سیزدهم به هرمزگان است.

همزمان با سفر رییس جمهور به هرمزگان، میز خدمت در همه دستگاه‌های اجرایی در بندرعباس برای پاسخگویی به درخواست های مردم راه‌اندازی شده است و کارشناسان استانداری هرمزگان و نهاد ریاست جمهوری درخواست‌های مردم را جمع‌آوری و بررسی می‌کنند.