یک شرکت دانش بنیان داخلی موفق به تولید انسولین قلمی تحت لیسانس آلمان شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، زهره افسرطلا قائم مقام مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، در مورد محصول «انسولین قلمی» این شرکت گفت: شرکت ما با آگاهی از ارزبری واردات انسولین و نیز روند رو به رشد آمار دیابت در کشور، تولید ماده اولیه انسولین را برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه از سل لاین تا محصول نهایی به منظور تامین نیاز بازار داخلی و خودکفایی ملی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: فاز یک این پروژه شامل محصولاتی مانند انسولین آنالوگ (قلمی) و انسانی و سایر محصولات بایوسیمیلار است که علاوه بر اینکه برای بیماران مبتلا به دیابت استفاده می‌شود، برای درمان سرطان و بیماری‌های خاص نیز کاربرد دارد. ماده اولیه محصول انسولین برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در این شرکت با انتقال تکنولوژی از ویتان آلمان تولید خواهد شد که این امر در نوع خود منحصربه‌فرد است و با تولید این محصول ایران به جمع پنج کشور تولیدکننده انسولین آنالوگ در جهان می‌پیوندد.

افسرطلا ادامه داد: اجرای این طرح در ارتباط با موارد عمومی همچون نقش بخش خصوصی در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، کمک به ایجاد اشتغال، کمک به توسعه اقتصادی – اجتماعی منطقه، کاهش واردات و مشارکت در دستیابی به اهداف کلان موردنظر مدیریت سیاسی کشور است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دانش بنیان ادامه داد: با توجه به افزایش سالانه میزان بیماری دیابت در کشور که در این راستا سالانه حدوداً ۳۰۰ میلیون یورو صرف واردات انسولین به کشور شده است، با راه‌اندازی فاز یک انسولین قلمی (گلارژین) در کشور، شاهد صرفه‌جویی ارزی حداقل به میزان ۳۰ درصد خواهیم بود.

افسرطلا در ادامه همه دستگاه‌ها و تجهیزات این شرکت برای تولید محصولات خود را مطابق با استانداردهای اروپایی GMP اعلام کرد و افزود: با این استاندارد می‌توانیم به راحتی به اروپا صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان شرکت تولیدی – تجاری با اخذ مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران شروع به فعالیت کرده است، خاطرنشان کرد: این شرکت داروسازی بزرگترین زیرساخت تولید داروهای بیوتکنولوژی در خاورمیانه با مساحتی در حدود پنج هکتار را در اختیار دارد که با سرمایه‌گذاری ۱۲۶ میلیون یورویی شرکت ویتان فارما آلمان احداث و راه‌اندازی شده است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دانش بنیان یادآور شد: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ نفر در سایت تولیدی شرکت در نظرآباد مشغول به کار هستند که با افتتاح کامل فاز یک تولید انسولین قلمی، این تعداد به ۵۰۰ نفر می‌رسد و در آینده نزدیک با افتتاح فاز دوم و فازهای توسعه‌ای شرکت، امکان اشتغالزایی برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود.