معاون وزیر نفت گفت: با احداث خط لوله تابش و با کاهش هزینه حمل و نقل، صرفه‌جویی ۱۲ میلیارد تومانی در روز محقق خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار، «جلیل سالاری» امروز (شنبه) در مراسم امضای تفاهم نامه خط لوله رفسنجان به مشهد (موسوم به خط لوله تابش) با حضور وزیر نفت و وزیر اقتصاد، افزود: همه خطوط فرآورده‌های نفتی به ری ختم و اگر در این منطقه اتفاقی بیفتد سوخت رسانی در شمال کشور با اختلال مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، مناطق شمالی کشور حدود ۴۵ درصد فراورده کشور را مصرف می کند. خط لوله ری به ساری و مشهد ۲۰ میلیون لیتر فراورده را منتقل می کند که ۶ میلیون لیتر آن در مسیر برداشت شده و بقیه به مشهد می‌رسد.

سالاری تاکید کرد: با خط لوله تابش مدیریت بحران اتفاق می‌افتد، همچنین بحث قاچاق فراورده در این مسیر کنترل شده و این بحران نیز رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مصرف فراورده‌های آن منطقه حدود ۱۵ میلیون لیتر است و یک‌هزار دستگاه نفتکش این میزان فراورده را جا به جا می‌کند، گفت: ۴۵۰ نفتکش نیز برای صادرات تردد می‌کنند که روزانه هفت میلیارد تومان هزینه مصرف سوخت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی افزود: تفاوت انتقال فراورده با خط لوله و نفتکش ۹ به یک است و سه میلیارد تومان اینجا صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد.

وی اضافه‌کرد: در مجموع و با کاهش هزینه‌ها و مسیر انتقال، روزانه ۱۲ میلیارد تومان معادل ۷۳ میلیون یورو در ۱۸۰ روز صرفه جویی اتفاق می‌افتد.

سالاری با تاکید بر اینکه این طرح از محل بند «ق» و «ماده ۱۲» اجرا خواهد شد، گفت: خط لوله تابش از نظر امنیت انرژی، کنترل قاچاق و توسعه صادرات به همسایگان شرقی نقش‌آفرین خواهد بود.

به گفته این مقام مسوول، ظرفیت این خط لوله ۲۴ میلیون لیتر در روز است.

وی افزود: در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و بحث پتروپالایشگاه‌ها، عمده تکمیل زنجیره پتروشیمی خوراک مایع است و این خط لوله می‌تواند مانند خط لوله اتیلن غرب به توسعه صنایع پایین دستی در شرق کشور کمک کند.

با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد مقدس، اهدافی چون تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال-شمال شرق و جنوب- شمال شرق محقق خواهد شد.

برپایه این گزارش، ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد مقدس نیز از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۴۸ کیلومتر عبور خواهد کرد.

همچنین لازم به ذکر است که در این طرح، احداث ۲ تلمبه خانه و سه پایانه نیز تعریف شده است.

گفتنی است، میزان برآورد اولیه سرمایه‌گذاری در این طرح ۳۷۲ میلیون یورو است.