نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس علاقه مند و پای کار حذف ارز ۴۲۰۰ و برچیده شدن این رانت عظیم هستند، خط قرمز مجلس و دولت نیز سفره مردم است.

به گزارش جارچی اخبار، علی نیکزاد در گفت و گو با ایرنا درمورد بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس گفت: امسال آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی لایحه بودجه تغییر کرد. بر اساس تغییرات جدید طبق ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مقرر شد ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی شود و در صورت تصویب، کلیات بودجه در صحن علنی مجلس بررسی شود و در ادامه بررسی جزئیات در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار گیرد. در صورت عدم تصویب نیز لایحه به دولت ارجاع شود.

درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۱ واقعی  است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین در مجلس شورای اسلامی با تشریح مزایا و معایب لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: مزیت بودجه این است که درامدهای لایحه بودجه ۱۴۰۱ واقعی و قابل تحقق دیده شده است و درآمد نفتی، درامد حاصل از فروش اوراق و اموال محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: موافق هستم که کشور با درامدهای مالیاتی اداره شود زیرا باید به مرور وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم، در عین حال در وصول درامدهای مالیاتی باید دقت شود تا به مردم فشار وارد نشود، دولت وصول درامد مالیاتی ۵۵۶ هزار میلیاردی تومانی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱  پیش‌بینی کرده است. با توجه به وضعیت کرونایی و اقتصاد کشور، دولت باید در وصول درامدهای مالیاتی دقت بیشتری داشته باشد. دولت به دنبال این است که وابستگی بودجه به درامدهای نفتی را کاهش داده و کشور را از محل مالیات اداره کند.

نیکزاد با بیان اینکه اداره کشور از محل دارایی‌ها بدین معناست که دولت برای اداره خود اموال بفروشد، گفت: نگرانی مجلس در بودجه ۱۴۰۱ وضعیت صندوق‌ها به ویژه صندوق تامین اجتماعی است. به نظر می‌رسد صندوق تامین اجتماعی برای ایفای تعهدات خود بودجه و اعتبارات کافی نداشته باشد. علاوه بر این برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان ۲۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده است باید برای سرایداران و دفتری‌های وزارت آموزش و پرورش نیز فکری کرد.

 تشکیل صندوق توسعه، پیشرفت و عدالت استان‌ها از نقاط قوت بودجه است 

وی در ادامه تشکیل صندوق توسعه پیشرفت و عدالت در استان‌ها را اقدامی مهم دولت در بودجه عنوان کرد و اظهارداشت: امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ به فوریت اعتبار۶۶ هزار میلیاردی که برای ۳۱ استان در نظر گرفته شده است تخصیص داده شود تا استان‌ها بتوانند صندوق توسعه، پیشرفت وعدالت را با سرمایه اولیه دو هزار میلیاردی تشکیل دهند.

به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی کارگروهی با مدیریت استانداران در هر استان برای تصمیم‌گیری برای منابع صندوق توسعه و پیشرفت تشکیل خواهد شد که نقش اساسی در توسعه استان‌ها خواهد داشت.

نیکزاد در بخش دیگری از این گفت و گو، تصمیم دولت درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را نکته مهم بودجه ۱۴۰۱  خواند و گفت: واقعیت این است که امکان ادامه تخصیص ارز ترجیجی برای واردات کالاهای اساسی وجود ندارد چون دولت چنین درامدی ندارد. دولت در سال ۱۴۰۱ از محل فروش ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز به قیمت ۶۰ دلار، حدود ۲۶ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. اگر سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت و سهم صندوق توسعه ملی از این درامد را جدا کنیم. لذا دولت نهایتا ۱۶ الی ۱۷ میلیارد دلار از این محل درامد خواهد داشت.

دولت روحانی نظارت دقیقی بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ نداشت

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت عدم حذف ارز ۴۲۰۰ امکان تامین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز برای وارادات کالاهای اساسی وجود ندارد، در خصوص سازوکار حمایتی از مردم و اقشارآسیب پذیر گفت: مجلس در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه،  موضوع حذف ارز ترجیحی را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد دولت و کمیسیون تلفیق در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی جبرانی کنند.

وی با بیان اینکه نظرات متفاوتی در مورد ساز و کار حمایت از اقشار آسیب پذیر وجود دارد، گفت: برخی از صاحبنظران و نمایندگان مجلس معتقدند به ۵ دهک جامعه ۱۵۰ هزار تومان در ماه داده شود، عده دیگری معتقدند سه دهک اول ماهانه ۱۵۰ هزار تومان دریافت کنند و سه دهک بعدی ۱۰۰ هزار تومان دریافت کنند. در هر صورت دولت باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به اقشار آسیب پذیر بودجه در نظر بگیرد.

نمایندگان پای کار حذف ارز ۴۲۰۰ هستند

نیکزاد با بیان اینکه دولت روحانی در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بالای سرکار نبود و نظارت دقیقی نداشت، تاکید کرد: واقعیت این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی سرسفره مردم قرار نگرفت و در کاهش قیمت کالاهای اساسی تاثیری نداشت. با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی باید مرغ کیلویی ۹ تا ۱۰ هزار تومان سرسفره مردم قرار می‌گرفت اما با قیمت ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان سر سفره مردم قرار گرفت.

نائب رئیس مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس علاقه مند و پای کار حذف ارز ۴۲۰۰ و برچیده شدن این رانت عظیم هستند. خط قرمز مجلس و دولت نیز سفره مردم است.

 دولت قبل از اجرای حذف ارز ترجیحی، یارانه را به کارت مردم واریز کند

وی با بیان اینکه دولت قطعا قبل از اتمام سال قانون بودجه ۱۴۰۱ را دریافت خواهد کرد. اظهارداشت: قانون بودجه از ابتدای فروردین ماه لازم الاجرا است و انتظار مجلس این است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی به جز برای دارو و گندم به هیچ کالای اساسی دیگری اختصاص نیابد.

نیکزاد در خصوص سازوکارهای حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر گفت: دولت بهتر است یارانه نقدی دهک‌های درآمدی را پیش از اجرای این طرح به کارت هدفمندی یارانه‌ها واریز کند اما اجازه برداشت ندهد تا آرامش ذهنی بین مردم ایجاد شود. استانداران و ورزای مربوطه باید در راستای ذخیره کالاهای اساسی، نظارت و پیش بینی توزیع اقدامات اساسی انجام دهند.

تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس به معنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است

نائب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس به معنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: اکنون بحث برسر نحوه جبران حذف ارز ترحیجی برای دهک‌های درامدی است، اینکه به چه دهک‌هایی و به چه میزان کمک شود.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات موجود استانداران در حال چک و ذخیره کالاهای اساسی در استان‌ها هستند. دولت هم می‌تواند کارت یارانه دهک‌های مختلف درامدی را شارژ کند و اجازه برداشت از کارت‌ها را از زمانی که دستور اجرای قانون حذف ارز ترجیحی را صادر کرد، بدهد.

نیکزاد حذف ارز ترجیحی را یک جراحی بزرگ اقتصادی خواند و گفت: اگر ورزا پای کار بیایند و تدبیر لازم اتخاذ شود، این جراحی بزرگ با موفقیت انجام خواهد شد. مجلس هم برای حذف ارز ۴۲۰۰ دولت را پشتیبانی و یاری خواهد کرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه مجلس و دولت ناگزیر به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، گفت: مجلس مشکلات مردم و دولت را در نظر می‌گیرد و قانون بودجه را تصویب می‌کند اما پس از تصویب قانون، دولت مسوول اجرا است.

انتقاد از عملکرد بانک‌ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن را در مجلس انقلابی، این قانون را مترقی خواند و اظهارداشت: سوال اینجاست چرا بانک مرکزی و بانک‌ها ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات سالانه خود را به بخش مسکن اختصاص نمی‌دهند. طبق قانون جهش تولید با مصوبه شورای پول واعتبار باید این تسهیلات پرداخت شود.

وی با بیان اینکه یکی از پایه‌های اساسی فعال شدن اقتصاد کشور ساخت مسکن است،  گفت: با این اقدام مردم امیدوار شده اند که یکی از مشکلات اساسی آنها حل می‌شود. مجلس قانون خوبی تصویب کرده و شورای نگهبان هم تایید کرده است. رییس جمهور هم به عنوان شعار انتخاباتی ساخت یک میلیون مسکن برای جوانان را وعده داده است با این حال بررسی عملکرد دولت در اجرای قانون جهش تولید نشان می‌دهد تا امروز اجرای قانون جهش تولید برای ساخت مسکن خوب پیش نرفته است.

دولت مستقل از نتیجه مذاکرات، بودجه ۱۴۰۱ را تدوین کرده است

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره بودجه عمرانی کشور و اینکه در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات و گشایش ارزی این منابع در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود، گفت: یکی از مزایای بودجه ۱۴۰۱ این است که لایحه بودجه به نتیجه مذاکرات وصل نشده است. اقتصاد سیاسی در بودجه لحاظ شده است. اما گفته نشده که اگر نتوانیم نفت بفروشیم نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: غرب بداند که مجلس و دولت مستقل از نتیجه مذاکرات، بودجه ۱۴۰۱ را تدوین کرده و تصویب خواهند کرد.  از ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی دولت یکهزار و ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق و دستمزد کارمندان دولت، یارانه‌ نقدی و صندوق‌ها است. ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هم تعهدات مالی دولت است که باید در قبال اوراق قرضه ای که فروخته شده، پرداخت شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در مورد اعتبارات پروژه‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۱ گفت: مزیت بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال‌های گذشته در موضوع پروژه‌های عمرانی این است که بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای رشد مناسبی داشته است و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است. این بودجه در اختیار ۵۰ دستگاه اصلی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در عین حال بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز است. اما بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش یافته است.

نیکزاد در مورد عملکرد دولت سیزدهم در دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: قرارداد ۲۵ ساله با چین نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های کشور دارد. ناوبری هوایی، زیرساخت پتروشیمی، نفتی، حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری، IT و ارتباطات، با اجرای این قرارداد متحول خواهد شد.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه آزادسازی دارایی‌های ایران باید در مذاکرات تعیین تکلیف شود، گفت: مذاکرات هسته‌ای نیز اگر به نتیجه برسد بهای اقدامات توسعه‌ای کشور کاهش خواهد یافت.

وی با اشار به بدهی هفت میلیارد دلار کره جنوبی به ایران بابت فروش نفت افزود: کره به ایران اعلام می‌کند ما به شما بدهکار هستیم و این را قبول داریم اما به دلیل اینکه آمریکا شما را تحریم کرده است نمی‌توانیم بدهی شما را پرداخت کنیم.

توسعه کشور و امور جاری بدون مذاکرات جلو خواهد رفت

نیکزاد با تاکید براینکه توسعه کشور و امور جاری بدون مذاکرات جلو خواهد رفت، ادامه داد:  اگر با روسیه و چین توافقی و تبادلی را انجام دهیم و مذاکرات وین به نتیجه برسد، ‌بانک مرکزی خواهد توانست به صورت رسمی و قانونی سوئیفت را انجام دهد و با این امر تحول مهمی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: اروپا و آمریکا بدانند که جمهوری اسلامی ۴۳ سال پای کار ایستاده است، مجلس یازدهم هم با تصویب قانون راهبردی لغو تحریم‌ها مذاکرات را رصد می کند. در صورتی که غرب به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها عمل کند، جمهوری اسلامی نیز به تعهدات هسته‌ای خود عمل خواهد کرد اما اگر غرب به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها عمل نکند، جمهوری اسلامی  اقتصاد کشور و توسعه زیرساخت‌ها را پیش می‌برد.

نماینده مردم اردبیل اظهارداشت: هر توافقی که با چین و روسیه بسته شود و یا هر توافقی که در مذاکرات وین منعقد شود، باید نتیجه آن در سفره مردم و سیستم مالی، حمل و نقل، صنعت، تبادلات بانکی دیده شود.

تصویب کلیات لایحه بودجه در بهارستان نشان دهنده ارتباط موثر میان دولت و مجلس است

نایب رئیس مجلس در واکنش به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه «ماه عسل دولت و مجلس» به پایان رسیده است گفت: افرادی که چنین تیترهایی را زده‌اند الفبای دانش سیاسی را نمی‌فهمند، بودجه که از پاستور حرکت کرد در ایستگاه مجلس تصویب شد.  این امر نشان‌دهنده ارتباط موثر میان دولت و مجلس است.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۰۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس کلیات لایحه بودجه پس از نطق رییس جمهور باید بررسی و رای‌گیری شود. رییس جمهور علیرغم اینکه در زمان تقدیم لایحه بودجه در مجلس حضور داشت، مجددا برای احترام به قانون در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه نیز در صحن علنی مجلس حضور یافت.  بحث بسیار جدی در مورد کلیات در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس انجام شد. در زمان بررسی جزییات لایحه بودجه نیز در صحن مجلس قطعا بحث جدی صورت خواهد گرفت. نمایندگانی که مخالف و یا موافق ارز ترجیحی هستند استدلال‌های قوی دارند.

کسانی که شبهه به رابطه موثر دولت و مجلس وارد می کنند، ادبیات سیاسی و استقلال قوا را به خوبی درک نکرده‌اند

وی تصریح کرد: علاوه بر این نمایندگان نظرات مختلفی درباره حمایت از معیشت مردم دارند. کسانی که چنین تیترهایی را می‌زنند ادبیات سیاسی و استقلال قوا را به خوبی درک نکرده‌اند.

نیکزاد با اشاره به عدم حضور روحانی در صحن علنی مجلس در جریان ارائه لایحه بودجه سال گذشته گفت: روحانی حقوقدان بود و باید به قانون احترام می‌گذاشت طبق قانون کلیات لایحه بودجه باید پس از نطق رییس جمهور بررسی شود. روحانی طبق کدام قانون در مجلس حضور نیافت. می‌توانست به خاطر کرونا به صورت ویدئو کنفرانسی با مجلس صحبت کند. البته در این موضوع نیز باید هیات رییسه نظر می‌داد.

نائب رئیس مجلس تاکیدکرد: به عنوان یک نماینده از ۲۸۶ نماینده مجلس از رییس جمهور تشکر می‌کنم که در جلسات مختلف مجلس حضور یافتند و برای بررسی کلیات نیز به مجلس آمدند.

وی با بیان اینکه زمانی که کلیات لایحه بودجه به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد، برای بنده و بسیاری از نمایندگان رای وکلای ملت به کلیات قابل پیش‌بینی نبود،  اظهار داشت: بالاخره نمایندگان با ۱۷۶ رای کلیات لایحه بودجه را تصویب کردند. کسانی که می‌گویند ماه‌عسل دولت و مجلس به پایان رسیده است حرف اشتباهی می‌زنند. دولت و مجلس برای آرمان‌های انقلاب و خدمت به مردم وحدت نظر دارند اما در بودجه قطعا مباحث کارشناسی بررسی خواهد شد.

نیکزاد در مورد امکان تحقق رشد ۸ در بودجه ۱۴۰۱ گفت:  دولت اعلام کرده است که ۴.۵ درصد از رشد اقتصادی از سرمایه‌گذاری اقتصادی و ۳.۵ درصد از رشد بهره‌وری محقق خواهد شد. بنده به عنوان کسی که سال‌ها در دولت کار کرده‌ام، امیدی به رشد ۳.۵ درصدی از قِبَل رشد بهره‌وری ندارم. مگر اینکه رییس جمهور و وزیران تحول اساسی در کشور ایجاد کنند و تشکیلاتی در دولت مسئول این موضوع شود. دولت باید پای کار بیاید، وسط میدان قرار بگیرد و با نظارت دقیق در راستای تحقق رشد ۸ درصدی و رشد بهره‌وری اقدام کند.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه اگر مدیران دولتی نخواهند محکم پای کار بایستند زمان‌بندی دقیق برای اجرای پروژه‌ها و اصلاحات نداشته باشند، مجلس وارد عمل خواهد شد، گفت: در صورت تحقق بودجه، ساخت مسکن، رشد اقتصادی، ساماندهی خودرو، صادرات نفت، رشد سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساخت‌ها دولت می‌تواند رشد ۸ درصدی را محقق کند. نمایندگان مجلس هم از دولت راضی خواهند بود.

وی با اشاره به تعامل خود با مجلس در زمان تصدی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: زمانی که وزیر راه و شهرسازی بودم حتی یکبار هم نمایندگان از بنده سوال نکردند. در عوض در ۱۴۶۰ روزی که وزیر بودم ۳۶۰ بار به استان‌ها سفر کردم تقریبا به هر استان ۷ بار سفر کردم. نمایندگان را به احترام رای مردم تکریم کرده و موضوعات حوزه‌های انتخابیه آنها را حل می‌کردم. معاون پارلمانی بنده همواره در مجلس حضور داشت و جزییات اخبار مجلس، کمیسیون عمران را دقیقا به بنده منتقل می‌کرد.

نیکزاد گفت: اگر دولت سیزدهم هم اینگونه رفتار کند که هیچ، اگرنه بعد از مدتی مجلس به نیابت از مردم اقدام به تذکر، سوال و حتی استیضاح و تحقیق و تفحص از دولت خواهد کرد. ما دوست نداریم چنین اتفاقی بیفتد، می‌خواهیم امورات مردم با همین بودجه و قانون پیش برود.

دولت سیزدهم در آواربرداری از شرایط کشور تسریع کند

نائب رئیس مجلس با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور که دولت دوازدهم به دولت سیزدهم تحویل داده شد، اظهار داشت: بنده در سفر رییس جمهور به استان اردبیل به عنوان نماینده مردم اردبیل در مجلس وقت داشتم که سه دقیقه صحبت کنم به آقای رییس جمهور گفتم که می‌دانم شما دولت را از باب نقدینگی، تورم، ذخیره کالاهای اساسی در چه شرایطی کشور را تحویل گرفتید از اینکه خودتان این شرایط کشور را مدیریت کردید و این مشکلات را به جامعه منتقل نکردید از شما تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: روحانی با ۴۹۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور را تحویل گرفت و با ۴ میلیون میلیارد تومان نقدینگی تحویل دولت سیزدهم داد. عملکرد دولت روحانی در زمینه مسکن، زیرساخت‌ها، ذخیره کالاهای اساسی، استقراض از بانک مرکزی،   نتیجه مذاکرات و برجام کاملا روشن است. دولت سیزدهم باید در آواربرداری تسریع کند، هر چند که تلاش دارند کارها را پیش ببرند.

نائب رئیس مجلس یکی از شاهکارهای دولت آقای رییسی، مدیریت بیماری کرونا خواندو گفت،   به یاد دارید که در شرایط سخت کرونایی دولت سیزدهم کشور را تحویل گرفت.

وی تاکیدکرد: دولت همت بزرگی دارد و اعلام می‌کند که نمی‌خواهم از بانک مرکزی قرض و تنخواه گرفته و کشور را اداره کند که این اقدام جای تشکر دارد.

نیکزاد اظهار داشت: رییس جمهور به جای اینکه مثل روحانی در اوج مذاکرات اعلام کند که سه روز بیشتر گندم نداریم، کشور را تحویل گرفت و مشکلات را سر و سامان داد. البته در آن زمان نیز برخلاف اظهارات روحانی رئیس جمهور وقت، ذخایر استراتژیک کشور در موقعیت خوبی قرار داشت. رییسی در مورد وضعیت کشور پس از تحویل دولت از روحانی هیچ گزارشی نداد و پس از آنکه شرایط کشور را ساماندهی کرده و وضعیت ذخایر کالاهای استراتژیک را وضعیت مطلوبی رساند به مردم گزارش داد.

نایب رئیس مجلس گفت: امروز دیگر حرفی از سوءاستفاده‌ها، رانت‌ها، فسادها و انتصابات فامیلی نمی‌شنویم، هر چند هیچ دولتی نمی‌تواند ظرف چهار یا پنج ماه در مقابل همه فسادها و رانت‌ها بایستد.

نیکزاد در پایان نظر خود را در خصوص برخی شخصیت های سیاسی اعلام کرد:

رستم قاسمی: برادر عزیزی که امیدوارم هم مسکن و هم زیرساخت را بسازد.

اکبر نیکزاد: با همه وجود برای روستاییان کار می‌کند.

آخوندی: به تحلیل‌هایی که درمورد زیرساخت و مسکن داشت دوباره نگاه کند و ببیند درست بود یا نه؟

سیف: حرف خیلی خوبی زد «برجام مساوی است با هیچ»

علی‌عسگری: برایش آرزوی توفیق دارم هر چند فردی فرهنگی بود و الان می‌خواهد کار اقتصادی انجام دهد.

جهانگیری: سرجمع کارنامه خوبی نداشت.