وزارت صمت از ۲۷ آذرماه، ۱۴ گروه کالایی را مشمول درج قیمت تولید به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا کرده بود که در در ادامه این روند، ۸ گروه کالایی جدید دیگر را نیز به این فهرست اضافه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به آگاهی عموم مردم و جامعه صنفی می‌رساند، بنابر ابلاغیه وزارت صمت، از  ۲۷ آذر ، ۸گروه کالایی و از۴ دی ماه، ۶گروه کالایی مشمول درج قیمت تولید به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا شده بودند. در ادامه این روند، وزارت صمت ۸ گروه کالایی جدید را به ۱۴ گروه قبل اضافه کرده تا در فرایندی تدریجی به مرور طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده برخی کالا‌ها اجرایی شود.

به این ترتیب، مصرف‌کنندگان قیمت‌هایی متفاوت و رقابتی را در فروشگاه‌ها احساس خواهند کرد. ضمنا بازرسان بر رعایت سود منطقی فروش نظارت دارند. به موجب دستور العمل صادر شده برای اجرای این طرح موارد ذیل به اطلاع عموم و جامعه صنفی می‌رسد:

– قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتور‌های فروش) باشد.

– هر گونه تخفیف بیش از ۳درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و می‌بایست از این گونه اقدامات خودداری شود.

– در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد و …) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحد‌های مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.

– حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب است.

– در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.

– خرده فروشان می‌بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج کنند؛ لذا با عنایت به بند ۲۳سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار» و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است، کلیه واحد‌های صنفی توزیع کننده از تاریخ  ۱۹ دی ماه  از خرید کالا‌های انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی بدون درج قیمت تولید کننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب به منظور شفاف سازی اقدام کنند.

گفتنی است؛ انواع آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه‌های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ و پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ نیز مکلف به درج قیمت تولید کننده بوده‌اند.