رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:احداث و راه‌‍‌اندازی گلخانه در این استان اشتغال ۲۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

به گزارش جارچی اخبار، خلیل نیکشاد روز شنبه اظهار کرد:با احداث و راه‌اندازی گلخانه‌ها در استان  ۴۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب شده و ۷۰۰ هزار تن محصولات هم در استان تولید شده است.

وی متوسط تولید شهرک‌های گلخانه‌ای را در هر هکتار ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت:۵۲ سرمایه‌گذار درشهرک یک هزار و ۶۰۰ هکتاری گلخانه‌ای مغان سرمایه‌گذاری کرده که عمده آنها بومی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل فعالیت ۱۰ شهرک گلخانه‌ای بخش خصوصی و دولتی را در استان مورد اشاره قرار داد و گفت: پرداخت تسهیلات برای فعالان این بخش با نرخ سود ۱۸ و ۲۰ درصد انجام می‌گیرد ولی ضروری است یارانه ۶ درصدی برای این فعالان اختصاص داده شود.

نیکشاد با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحقیقات گلخانه‌ای در استان افزود: این مرکز تحت عنوان مرکز تحقیقات محصولات گلخانه‌ای ، سبزی و صیفی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود.

وی درباره میزان صادرات محصولات کشاورزی در استان افزود: صادرات محصولات کشاورزی در ۱۰ ماه امسال به میزان ۱۳۵ هزار تن برآورد شده  که ۱۱۳ هزار تن آن سیب‌زمینی بوده است.

او تولید محصولات گلخانه‌ای در استان  را ۲ هزار و ۵۰۰ تن در ۱۰ ماه امسال عنوان کرد و گفت:تاکنون هیچ محصول صادراتی استان  به کشورهای همسایه برگشت داده نشده است.

وی در زمینه اقدامات استانی صورت گرفته در توسعه گلخانه‌ها و سهم کشوری آن از میزان موفقیت گسترش گلخانه‌ها در استان نیز گفت: امسال استان اردبیل بر اساس رده‌بندی استان‌ها بر اساس سطح پیشرفت برنامه‌های ابلاغی طرح توسعه گلخانه رتبه سوم کشوری را پس از آذربایجان شرقی و تهران به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برنامه ابلاغی جهت توسعه کشت گلخانه‌ها ۱۲۰ هکتار بوده که از این میزان بیش از ۶۸ هکتار تحقق یافته است.

وی در باره اهمیت توسعه گلخانه‌ها در استان نیز گفت: کشت گلخانه‌ای به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی بویژه در مناطق کم‌آب محسوب شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۴۰ هزار هکتار آن باغ، ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو زراعی اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۳۰۰ هزار هکتار بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد که اغلب به صورت دیم کشت می‌شود.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.