معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۱۰ درصد جمعیت بالای ۱۲سال آذربایجان‌شرقی هنوز واکسن نزده‌اند که باید برای گریز از کرونا و سویه اُمیکرون هر سه دُز واکسن را دریافت کنند.

به گزارش جارچی اخبار، حسین حقایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تعداد موارد بستری بیماران کرونایی آذربایجان شرقی در ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ نفر بوده و در این مدت یک فوتی در استان گزارش شده است؛ البته به طور متوسط یک تا چهار نفر در روز فوتی کرونایی داریم.

وی افزود: موارد مراجعه سرپایی مبتلایان کرونا در آذربایجان شرقی در روزهای اخیر روند صعودی دارد و احتمال پیک جدید بیشتر شده است.

حقایی همچنین با اشاره به افزایش موارد اُمیکرون در استان، اظهار کرد: از سه فوت شده اُمیکرون در آذربایجان شرقی ۲ نفر واکسن نزده بودند و هر سه دارای بیماری زمینه ای بودند.

وی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده، تکمیل واکسیناسیون به خصوص تزریق نوبت سوم و استفاده از ماسک ۳ لایه ۲ عدد روی هم و خودداری از تجمع در محیط های بسته، به طور چشمگیری از ابتلا به موارد شدید پیشگیری می کند.

به گفته وی بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که میزان بستری سویه امیکرون در مقایسه با سویه های دیگر ۱۰ به ۴۰ درصد است؛ یعنی از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به سویه امیکرون، ۱۰ نفر بستری می‌شود و البته این آمار در هفته‌های آینده دچار تغییرات اساسی خواهد شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون در آذربایجان شرقی اظهار کرد: کل واکسیناسیون انجام شده استان در نوبت های اول و دوم در جمعیت بالای ۱۲ سال به ترتیب ۸۸ و ۸۱ درصد و نوبت سوم، ۳۰ درصد است.

وی افزود: دانش آموزان به طور متوسط ۸۹.۷ درصد و مادران باردار ۷۴.۵ درصد دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند که البته در بعضی شهرستان ها ۱۰۰ درصد واکسن زده اند.

حقایی ادامه داد: کمترین میزان واکسیناسیون مادران باردار مربوط به شهرستان تبریز می باشد بر این اساس از کلیه مادران باردار ساکن در شهرستان تبریز خواهشمندم هر چه سریع تر جهت دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون استان مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین از آغاز واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: واکسیناسیون این گروه سنی از روز شنبه به طور رسمی آغاز می شود.