چای سیاه همیشه محبوب‌ترین چای بوده اما حدود یک دهه است که چای سبز به دلیل فواید آن برای سلامتی، سر و صدای زیادی به پا کرده و اکنون این سوال مطرح شده که کدامیک سالم‌تر است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  از سایت سلامت “ahealthblog”، تفاوت اصلی میان چای سیاه و سبز این است که چای سیاه اکسید می شود اما چای سبز اکسیده نمی شود. برگ‌های چای سبز بلافاصله پس از برداشت حرارت می‌بینند که این موضوع فرآیند اکسیداسیون را متوقف می‌کند. این موضوع باعث می شود که چای سبز بیشتر رنگ اصلی سبز خود و آنتی اکسیدان هایش را حفظ کند.

از طرف دیگر، چای سیاه قبل از حرارت دیدن، مدت بیشتری در محیط می ماند که این موضوع موجب اکسید شدن آن می شود. در نتیجه برگ‌های این چای به رنگ سیاه و قهوه ای درمی‌آید. چای سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی کمتری است اما خواص منحصر به فردی دارد که در چای سبز وجود ندارد.

فواید چای سبز

اعتقاد بر این است که ترکیب قدرتمند چای سبز که از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی تشکیل شده است به موارد زیر کمک می کند:

سم زدایی؛ یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند. مقادیر زیاد پلی‌فنل‌های چای سبز نقش مستقیمی در عملکرد کبد که ارگان اصلی سم‌زدایی از بدن است، دارد.

کاهش وزن؛ ترکیبات آنتی اکسیدانی و کاتچین موجود در چای سبز باعث آزاد شدن چربی از سلول های چربی می شود و از چربی سوزی در کبد حمایت می کند. کاتچین (Catechins) متعلق به گروه پلی فنل ها و آکسی توسین ها است.

خواص ضد سرطان؛ مطالعات نشان می دهند که چای سبز با کمک آنتی اکسیدان ها و کاتچین هایی که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند،  دارای خواص ضدسرطانی است.

فواید چای سیاه

چای سیاه نیز مانند چای سبز فواید نوشیدنی زیادی دارد. این فواید عبارتند از:

چای سیاه کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد؛ هر دو نوع چای کافئین دارند. با این حال، اگر به دنبال افزایش انرژی هستید، محتوای کافئین بالاتر چای سیاه – که یک چهارم کافئین موجود در قهوه است – همان چیزی است که به آن نیاز دارید. اما چای سبز فقط یک سوم کافئین موجود در قهوه را دارد.

خواص آنتی اکسیدانی؛ چای سیاه نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است اما این خواص به اندازه چای سبز نیست. بنابراین، از نظر فنی، هر یک از مزایای مرتبط با آنتی اکسیدان های چای سبز در مقادیر کمتر در چای سیاه موجود است.

سلامت قلب؛ جالب آنجاست که چای سیاه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها که برای سلامت قلب مفید هستند، در زمینه سلامت قلب بر چای سبز غلبه می کند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که مصرف چای سیاه با کاهش ۳۶ درصدی تری گلیسیرید، به نسبت ۱۷ درصد کلسترول (LDL/HDL) کمتر در پلاسما و ۱۸ درصد کاهش سطح قند خون مرتبط است.

آماده سازی آسان؛ دم کردن چای سیاه به زمان کمتری نیاز دارد و یک جایگزین عالی برای قهوه است.

نتیجهچای سبز و چای سیاه هر دو دارای فواید غیرقابل انکاری هستند و نوشیدن هر دو توصیه می شود.