مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان گفت: مجموع سرمایه گذاری‌هایی که روز یکشنبه با حضور هلدینگ خلیج فارس و پارسیان در ۴۸ طرح صنعتی آغاز شد همچنین طرح‌هایی که در دست اجرا دارند، نزدیک به ۲۰ میلیارد یورو می‌باشد.

به گزارش جارچی اخبار،  وحید محمودی در ارتباط تصویری با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: گروه پیشران پیشرفت اقتصاد ملی متشکل از گروه بخش‌های فولادی و پتروشیمی است.

وی ادامه داد: در بخش پتروشیمی، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ خلیج فارس دو مجموعه‌ای هستند که در این طرح‌ها مشارکت کردند.

آقای محمودی گفت: هلدینگ نفت و گاز پارسیان به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروپالایشی کشور حدود ۱۹ میلیون تن ظرفیت تولید دارد که ۲۳ درصد از کل ظرفیت پتروشیمی و پالایشگاه‌های کشور را شامل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی که تعریف کردیم طرح پتروشیمی همت در قالب یک طرح زیست محیطی است و سالانه ۶۰۰ هزار تن CO۲ منطقه عسلویه را دریافت و با ترکیب آمونیاک، ۱ میلیون تن اوره تولید می‌کند که گام بسیار مهم زیست محیطی می‌باشد و برای اولین بار در ایران این طرح اجرا می‌شود بنابراین توجیه زیست محیطی بالا و توجیه اقتصادی دارد.

وی درباره مجموع سرمایه گذاری هلدینگ پارسیان در این طرح‌ها گفت: در این طرح ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می‌کنیم، اما طرح دیگری تحت عنوان تبدیل متانول به پروپیلن داریم و در یک طرح دیگر تبدیل متانول به اولفین داریم که در مجموع حدود ۲ و نیم میلیون یورو طرح توسط این هلدینگ به امضاء رسید، اما طرح‌هایی داریم که در مراحل ابتدایی هستند که با احتساب این طرح‌ها و طرح‌های پایین دستی ۱۱ میلیون یورو می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان تصریح کرد: هلدینگ خلیج فارس ۴ طرح الماس ماهشهر، هرمز خلیج فارس، پلیمری پتروشیمی پارس و پتروشیمی بهبان که یک طرح پروپیلن ۴۵۰ هزار تنی است، تعریف کرده که در مجموع این طرح‌ها حدود ۴ میلیارد یورو توسط این هلدینگ سرمایه گذاری تعریف شده است.

وی اضافه کرد: مجموع سرمایه گذاری‌هایی که روز یکشنبه توسط هلدینگ خلیج فارس و پارسیان عملیات اجرایی آن آغاز شده یا در دست اجراست نزدیک ۲۰ میلیارد یورو می‌شود که اگر هلدینگ پارسیان طرح‌های خود را به بهره برداری برساند در افق چشم انداز ۱۴۱۰ می‌توانیم سالانه ۲۰ میلیون یورو صادرات داشته باشیم.

آقای محمودی گفت: برخی از طرح‌هایی که تعریف شد در افق ۲ ساله، ۴ ساله و تا ۱۴۱۰ می‌باشد و با طرح‌هایی که در پیش داریم و طرح‌هایی که آغاز عملیات اجرایی آن‌ها را داشتیم برای ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و با کل طرح‌های در دست اجرا بالای ۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: با انجام این طرح‌ها از مسیر‌های مختلف، بهره آن به مردم می‌رسد، چون اقتصاد بزرگ می‌شود، اشتغال ایجاد می‌شود همچنین در بخش مسئولیت‌های اجتماعی سالانه بالای ۵۰ میلیارد تومان کمک می‌کنیم و طرح‌های زیست محیطی تعریف کردیم و بنا داریم زمانی که طرح‌ها به یک مرحله‌ای رسید ۳۰ درصد آن را به مردم واگذار کنیم و در خصوص صنایع پایین دستی هم مجموعه‌ای از زنجیره ارزشی شکل می‌گیرد که بخش خصوصی می‌تواند در این مسیر قرار گیرد، بنابراین به عنوان حرکت پیشران و توسعه صنایع پایین دستی تلاش می‌کنیم در مناطق محروم و نقاطی که ظرفیت اشتغال وجود دارد حرکت کنیم و این مسیر را برای بخش خصوصی هموار کنیم.

آقای سدیدی دبیر کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره هدف کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران افزود: این کارگروه ترکیبی از دولت و شرکت‌های بزرگ است و به دستور رئیس جمهور این کارگروه وظیفه تسهیل امور و مانع زدایی را دارد.

آقای سدیدی گفت: هدف این کارگروه؛ میانبر و خط ویژه دولت برای طرح‌های راهبردی همچنین اخذ مجوز، تسهیل و مانع زدایی شرکت‌های بزرگ است و این طرح‌های صنعتی به عنوان نمونه است که سرمایه گذاری حدود ۱۷ میلیارد دلاری در آن انجام می‌شود تا دولت این کار را در طرح‌های بعدی هم دنبال کند.

وی درباره روش تأمین مالی این طرح‌ها افزود: مالک این شرکت ها، سهامداران هستند و وظیفه دولت تسهیل گری و مانع زدایی برای توسعه سرمایه گذاری است، زمانی که این شرکت‌ها را برای این کارگروه انتخاب کردیم روند ۸ ساله سودآوری این شرکت‌ها را بررسی کردیم و بر اساس محور زنجیره ارزش، درباره طرح‌ها مذاکره کردیم.

دبیر کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران خاطر نشان کرد: کار پیشرانان پیشرفت ایران در ۴ محور انجام شد محور اول زنجیره ارزش، محور دوم مسیر تامین آب صنعتی، سوم راهگذر جاده‌ای و محور چهارم راهگذر انتقال انرژی است.

وی تصریح کرد: در محور زنجیره ارزش، ۲۶ میلیارد دلار طرح در نظر گرفتیم و آنچه که روز یکشنبه دیده شد ۱۷ میلیارد دلار از این مبلغ است.

آقای سدیدی گفت: این طرح‌ها کاملاً در مسیر توسعه بنگاه‌ها می‌باشد و هیچ نفعی به طور مستقیم به دولت نمی‌رسد.

وی افزود: در نظام تقسیم سود، هیچ سیاست تقسیم سودی تغییر نمی‌کند و عدد‌هایی که دیده شد حتی با ۱۵ درصد تقسیم سود، این میزان زنجیره ارزش محقق خواهد شد.

سدیدی ادامه داد: ۷ شرکت بزرگی که آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بزرگ را در کشور داشتند باید با اعتماد و اعتبارافزایی در جامعه بتوانند نقدینگی سرگردان را برگردانند.