معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: هزار و ۷۱۵ پروژه با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در زیربخش‌های کشاورزی همزمان با دهه مبارک فجر در نقاط مختلف کشور افتتاح می‌شود که ۵۳ درصد این طرح‌ها با اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه آب و خاک است.

به گزارش جارچی اخبار از ایلام  علی‌مراد اکبری روز سه‌شنبه در آیین افتتاح سامانه ۱۲۰ هکتاری آبیاری نوین شهرستان مهران اظهار داشت: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی است.

 

وی افزود: در سال جاری تاکنون ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده و ۱۱۰ هزار هکتار دیگر نیز در دست اجراست که برای این بخش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و ۳۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

اکبری ادامه داد: یکی از موثرترین برنامه‌های دولت برای مصرف بهینه آب و افزایش بهره‌وری، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.

 

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیستم‌های نوین آبیاری توسعه و ارتقای بیشتری پیدا کرد و از ۳۸ هزار هکتار سطح زیر کشت سیستم‌های نوین آبیاری پیش از انقلاب به بیش از ۲.۵ میلیون هکتار رسیده است.

وی  تاکید کرد: باتوجه به کاهش محسوس نزولات جوی و انباشت خشکسالی، سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه گلخانه‌ها و انتقال گیاهان آب‌بر به محیط کنترل شده گلخانه‌هاست.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان گلخانه‌های کشور ۲۷ هزار هکتار است، افزود: پتاسیل‌های گلخانه‌ها موجب افزایش ۱۰ برابری اشتغال و تولید محصولات و کاهش چشمگیر مصرف آب می‌شود.

اکبری اضافه کرد: استان ایلام در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری بعد از خوزستان در رتبه دوم کشوری قرار دارد و از ۱۵۰ هزار هکتار اراضی آبی استان بیش از ۱۰۰ هزار هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی ادامه داد: استان ایلام پتاسیل‌های خوبی از نظر اقلیمی، جغرافیایی و  مرز مهران دارد که می‌تواند در زمینه توسعه گلخانه‌ها و صدور محصولات گلخانه‌ای به کشورهای همسایه به ویژه عراق بهره ببرد.

طرح ۱۲۰ هکتاری آبیازی نوین تلفیقی با اعتبار پنج میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ۳۰ نفر در مهران به بهره‌برداری رسید.

همچنین مجتمع گلخانه‌ای با سطح کل ۱۸ هزار و ۵۸۰ مترمربع و مساحت ۶۷ هزار و ۱۹۲ متر مربع با اشتغال‌زایی ۶۷ نفر و تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰ تن با بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری هشت سرمایه‌گذار افتتاح شد.

در این مجتمع، محصولات جالیزی چون خیار، گوجه فرنگی و فلفل تولید و به بازارهای مصرف داخل و کشور عراق صادر خواهد شد.