مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: اکنون هشت پروژه فعال خط لوله گاز در استان سیستان و بلوچستان در دست اجرا است که پروژه احداث خط لوله گاز «ایرانشهر به چابهار و کنارک» به طول ۲۹۰ کیلومتر یکی از مهمترین آنها به شمار می‌آید.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ، «رضا نوشادی» افزود: این پروژه در قالب چهار قطعه مجزا در اندازه‌های مختلف، هر یک به طول ۲۵، ۲۰،۴۵ و ۲۰۰ کیلومتری و قطرهای ۲۰،۱۶ ،۴۲ و ۵۶ اینچی با بهره مندی از توانایی چهار پیمانکار به‌طور همزمان در حال پیشرفت است.

وی درباره مزیت‌های واگذاری پروژه خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار و کنارک به چهار پیمانکار مختلف، گفت: پروژه‌ای با این گستردگی که ۲۰۰ کیلومتر آن ۵۶ اینچ و اجرای آن با صعوبت شرایط جغرافیایی منطقه، حجم عظیم عملیات مسیرسازی و مشکلات تأمین کالا مواجه است، توسط یک پیمانکار با ریسک بالایی روبه‌رو می‌شد.

نوشادی، از پیشرفت حدود ۹۳ درصدی این پروژه خبر داد و گفت: مایه خرسندی است که با اجرای این پروژه، نیروگاه‌های چابهار و کنارک که در حال حاضر از سوخت مایع استفاده می‌کنند، از نعمت انرژی پاک برخوردار می‌شوند و علاوه بر صرفه جویی قابل توجهی که در این بخش عاید کشور می شود، خوراک صنایع مکران نیز از طریق این پروژه تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران،  پروژه «خوشه – خاش» را از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: این پروژه با انشعاب از خط هفتم و در قالب دو گستره تعریف شده که عملیات اجرایی گستره اول شامل ۱۰۴ کیلومتر خط ۲۰ اینچ «ایرانشهر – پالیزان» و ۴۲ کیلومتر خط ۱۶ اینچ «پالیزان – خاش» با پیشرفت ۸۸ درصد است.

وی ادامه‌داد: پروژه «خاش – میرجاوه» به‌عنوان گستره دوم به طول ۱۰۷ کیلومتر وقطر ۱۰ اینچ با پیشرفت ۹۷ درصد است که علاوه بر شهرهای خاش و میرجاوه، کارخانه سیمان خاش و شهرک های صنعتی اطراف شهرها را از نعمت گاز بهره‌مند خواهند کرد.

نوشادی گفت: فاز دوم پروژه «خوشه – خاش» نیز با انشعابی که از سه راهی پالیزان گرفته شده آغاز و اهالی شهرهای پسکوه، زابلی، سوران، جالق، هیدوج وسیرکان را از نعمت گاز برخوردار می‌کند که پس از انجام طراحی پایه این توسط این طرح، اجرای آن به طرح دیگری در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران واگذار شد.

نوشادی، هدف از اجرای خط  انتقال گاز ۳۶  اینچ «ایرانشهر- زاهدان به دوراهی دشتک» را رساندن گاز به شهرستان زابل در شمال شرقی استان دانست و گفت: بخش نخست این پروژه به طول ۱۰۹ کیلومتر و قطر ۳۶ اینچ با پیشرفت ۹۶ درصد و بخش دوم آن به طول ۱۱۰ کیلومتر و قطر ۲۴ اینچ با پیشرفت ۹۳ درصد است که  هر دو پروژه تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری می‌رسند تا علاوه بر استفاده مردم زابل و شهرهای مجاور، کارخانه سیمان این منطقه نیز از موهبت گاز برخوردار شود.

وی افزود: لازم  همه خطوط در دست اجرا شامل ایستگاه های لانچر-رسیور،  CGS، LBV، مخابرات و سیستم‌های حفاظت از زنگ به صورت کامل است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: ایستگاه کنترل فشار بندرعباس به ظرفیت ۲/۱ میلیون مترمکعب در ساعت واقع بر کیلومتر ۳۶۹ خط لوله هفتم سراسری گاز و بر روی خط ۳۰ اینچ غرب بندرعباس واقع شده و به منظور فیلتراسیون گاز دریافتی از خط هفتم سراسری و کاهش فشار از psi ۱۳۰۵ به  psi۱۰۵۰ و حفظ پایداری خط مذکور تعریف شده است که هم اینک به طور کامل اجرا و آماده بهره.برداری است.

ایستگاه کنترل فشار سرخون نیز به ظرفیت ۶۲۵ هزار متر مکعب در ساعت به منظور فیلتراسیون و تأمین گاز خط ۲۴ اینچ  سرخون -رفسنجان ساخته شده و هم اینک آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری است.

نوشادی در تشریح چالش‌های اجرای پروژه های توسعه‌ای گاز در استان سیستان و بلوچستان گفت: اجرای پروژه در این استان به علت دور بودن از مراکز صنعتی، محرومیت از امکانات لجستیکی و پشتیبانی، شرایط جغرافیایی ‌و بادهای ۱۲۰ روزه، مسائل و دشواری‌های خاص خود را دارد.  با این وجود بهره‌مندی مردم استان از نعمت گاز طبیعی، همه مصائب فوق‌الذکر را نزد همکاران طرح به حلاوت و شیرینی غیرقابل وصفی تبدیل کرده است و موجب شده همه این ناملایمت ها را به جان بخریم و لبخند و شادمانی را به هموطنان در آن استان هدیه کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، اجرای ۶۶۶ کیلومتر خط لوله گاز برای گازرسانی به شهرهای باقی مانده استان سیستان و بلوچستان را از برنامه‌های آینده شرکت برشمرد و توضیح داد: با اجرایی شدن این خطوط همه شهرهای این استان از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

وی همچنین درباره  خط لوله سراسری یازدهم گفت: طراحی پایه پروژه خط لوله سراسری یازدهم در دو بخش توسط دو مشاور و به صورت مجزا انجام شده که شامل گستره ۵۶ اینچی به طول ۳۸۷ کیلومتر و گستره ۴۲ اینچی به طول ۲۳۵ کیلومتر خواهد بود.