معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: باید تمامی اسناد از مجاری دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود اگر می خواهیم جرایم و پرونده‌های قضایی کاهش یابد.

به گزارش جارچی اخبار، حسن بابایی روز پنجشنبه در نشست با روسای ادارات سازمان ثبت اسناد و املاک استان و اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان قزوین، افزود: باید به سمت اسناد رسمی حرکت کنیم اما متاسفانه برخی مقاومت می کنند.
وی گفت: سندی که در دفاتر رسمی تنظیم می شود یک اقرارنامه است و اقرار، قاطع دعوا است و در دنیای مدرن نمی توان سنتی فکر کرد.
بابایی با بیان اینکه اصلاح آیین نامه سردفتران باید در دستور کار باشد، افزود: هیچ وقت یک سردفتر، وجه و سرمایه اجتماعی خود را با یک تخلف از بین نمی برد و اصلا بحث تخلف در میان سر دفتران صفر است و باید در اصلاح مقررات ناسخ و منسوخ تلاش کنیم.
وی گفت: تشتت مقررات در حوزه ثبت موجب آشفتگی مردم می شود و باید برای اصلاح آنها اقدام کرد.
بابایی اضافه کرد: تمامی مقررات و آیین نامه های ناسخ و منسوخ را در پنج مجلد جمع آوری کرده ایم که به زودی چاپ می شود.
وی گفت: یک قانون جامع ثبتی و قانون جامع زمین نیاز داریم چون نمی توان با این آشفتگی کار کرد.
این مسوول افزود: امور مردم متمرکز در دفاتر اسناد رسمی است و طرح ها و جلسلات مختلفی در این زمینه داریم و با تعصب برای رفع مشکلات سردفتران کار می کنیم.
وی افزود:می خواهیم ۲۰ خدمت را به دفاتر سمی برون سپاری کنیم که موجب تسهیل دسترسی مردم به خدمات و افزایش رضایتمندی می شود.

۴۰۰ بخشنامه سردفتران اصلاح شد
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز درباره اصلاح آیین نامه و بخشنامه های ثبت اسناد، گفت: تا الان ۴۰۰ بخشنامه اصلاح شده و امیدواریم تا ۱۲۰۰ بخشنامه در حوزه اسناد، اجرا و املاک تا پایان سال اصلاح شود.
مهدی اقبال گفت: تمامی انتخابات سردفتران منوط شده به اینکه ابتدا بررسی صلاحیت آنها صورت گیرد و بعد از تایید صلاحیت ها انتخابات برگزار شود.
وی در خصوص درآمد سردفتران گفت: امسال سهم ۱۵ درصد درآمدی سردفتران ۴۸۲ میلیارد تومان بوده که سال گذشته ۶۲۵ میلیارد بوده است.
اقبال افزود: به کانون تاکید کرده ایم که باید به سمت درآمدزایی و کارهای اقتصادی بروند و باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.