مدیرکل استاندارد استان همدان از بازرسی ویژه بازار عید نوروز خبر داد و گفت: در اجرای این طرح تمام کالاهای بدون علامت استاندارد و بی کیفیت از واحدهای صنفی جمع آوری می شود.

به گزارش جارچی اخبار، محمد مددی اظهار داشت: طرح کنترل بازار شب عید در راستای حمایت از مصرف کنندگان اجرا و با اولویت کالاهای پر مصرف از ۱۵ اسفند آغاز و تا ۲۹ این ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ترازوهای صنوف برای جلوگیری از کم فروشی مورد سنجش قرار گرفته و همچنین از توزیع اجناس بی‌کیفیت و غیراستاندارد در بازار استان ممانعت می‌شود.

مددی خاطرنشان کرد: فروش کالاهای مشمول استاندارد اجباری، بدون این نشان جرم محسوب می‌شود و بر اساس قانون فروشندگان متخلف به تعزیرات حکومتی و صنایع تولیدکننده این محصولات برای پیگیری جرائم خود به دادگستری معرفی می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان همدان به مصرف کنندگان توصیه کرد: برای بررسی اصالت علامت استاندارد کالای خریداری شده می توانند کد ده رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کرده و از این طریق از ویژگی هایی نظیر نام کارخانه، آدرس محل تولید محصول و اعتبار پروانه استاندارد محل تولید محصول آگاه شوند.

وی تصریح کرد: در طرح بازرسی ویژه نوروز ترازوهای صنوف عرضه میوه، گوشت و مرغ، شیرینی، شکلات و آجیل که بیشترین کاربرد را در این ایام دارند سنجش و ارزیابی می‌شود.

مددی افزود: رصد وزن ها و مقیاس‌ها با حقوق و منافع مصرف‌کنندگان ارتباط مستقیم دارد و علاوه بر واحدهای صنفی با اولویت، ترازوهای سیار مورد استفاده دستفروشان نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به گفته او فرآیند سنجش و آزمون دستگاه های توزین سبک و سنگین توسط آزمایشگاه های وابسته به سازمان استاندارد انجام و در صورت شناسایی نقص و مشکل، دستگاه به صورت موقت تا برطرف کردن ایرادهای اعلام شده از چرخه ارائه خدمات خارج می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه به روی دستگاه های توزین پس از کالیبراسیون برچسبی حاوی نام وسیله، شماره شناسایی، تاریخ و انقضای آزمون و علامت استاندارد درج می شود، از شهروندان خواست برای حفظ حقوق خود و اطمینان از صحت عملکرد وسایل توزین به وجود این برچسب توجه کنند.

در حدود ۷۰۰ قلم کالا در استان همدان مشمول استاندارد اجباری است که زیر ذره بین بازرسان این نهاد قرار دارد.